Någon med Aussie?
Är det någon som har erfarenhet utav Aussie och vill berätta lite personliga erfarenheter om rasen?
Jag är själv sugen på att skaffa en då jag vill tävla lydnad, prova på någon bruksgren och valla.
Lägg gärna ut några bilder också =)

Hoppas att du får bra svar. 
#2 Vad har du för blandning? 
#2 Vart är utställningen 30/5? Är det blandis som arrangerar den?

Hej hej.
En Aussie kan vara en go och glad hund. OM man är en van förare som inte faller för deras "clown" fejs. Det man ska veta är att denna ras SKA vara reserverad mot främlingar, samt ha mycket vakt.
Beroende på vilka linjer man väljer kan det variera från att vara en mycket skarp hund, till att vara en nallebjörn. Dock Ska man förbereda sig för det värsta, då får man inte lika stor chock om man får en hund som har mycket skärpa/vakt och är reserverad.
Men sen ska man vara beredd på att det är en arbetsnarkoman utan dess like (många som haft BC och Aussie tycker Aussie är en svårare hund) och man kan räkna med att hunden vill arbeta 10-15-20 timmar i veckan (alla är absolut inte så)
Kort sagt, med rätt förare, en underbar kamrat.
Jag har inte så stora erfarenheter av rasen. De flesta jag har träffat är mycket trevliga hundar. Men efter att ha figgat på ett uppfödar MH så blev jag mindre imopnerad av rasen. Kan mycket väl ha med linjerna i dessa att göra, men jag trode de var "mer hund" i dem än vad dessa visade. Kommer knappt ihåg vad kennlen hette så att fråga om det är tyvärr lite bortkastad tid.
Men jag menar inte att alla är sådana…
**MVH Cerrolyn

Vi har mycket svagheter i rasen (fega hundar, rädda hundar, arga hundar, mm. ) så man måste vara noga att välja.
Denna ras är inte lika enkel att välja som exempel labrador. Där de flesta hundar är trevliga och goa och glada.
Okej. tack för alla svaren =)

Hej!
Rasen SKA inte vara reserverad…..Hur mkt vakt man vill ha bestämmer du själv,genom att tala om för hunden vad som är tillåtet att vakta
#9 Okej. Hur mycket aktivering behöver dom? Är det varjr dag eller kan man stå över typ någon dag och bara ta en lång promenad istället? eller behöver huvudet jobba varje dag?

Från början skulle hunden vara recerverad. och det är en egenskap som var tvunget. De kunde ju inte tillåta att vem som helst hanterade dem eller boskapet.
Och vakt, jovisst kan man styra det till viss del. Men vissa hundar kommer alltid vakta. Vad du än gör.
Vill man inte ha en hund som vaktar, och inte "retriver" älskar allt och alla. Så köper man sig inte en AUssie
(detta är givetvis vad jag fått lära mig, och behöver givetvis inte stämma på något sätt,) Jag är inte mindre ödmjuk än att jag kan lära om och lära mig på nytt.
#9 givetvis kan man stå över en dag då och då. Men man ska ha som vana att arbeta med hunden 5-6 dagar i veckan.
Okej tack.
Hur är dom mot andra hundar?

Det varierar ju givetvis från hund till hund. Jag tycker personligen att de brukar fungera fint med andra hundar. Dock är de lite buffliga på andra hundar.
Alla upplever ju denna ras totalt olika, Jag försöker att beskriva rasen båda från mina egna erfarenheter (som är helt underbara, min Tex är helt suverän) men även från de som varit med om mindre bra saker.
Vill du köpa en aussie ska du vara noga med lnjerna, och träna aktivt. Om man får en bra uppfödare med bra hundar, kommer du få en vän för livet.
Sen ska du absolut inte bassera ditt beslut på exempel vad jag skriver. Jag har fått hört på ett visst sätt, och då är det klart jag skriver så.
Men exempel carina som skriver i denna tråd har ju mycket mer erfarenhet och kunskap om rasen, så lyssna på henne mer än på mig, så går det nog bra :-) .
#13 Okej men tack så mycket=) Det är bara bra att höra från så många olika som möjligt.

Ja givetvis, :-) Men som sagt, lyssna inte för mycket på folk över internett. Om carina skriver att jag har fel så tror jag henne. :-P Där har man bevis på att man inte är full lärd.
Vill du se lite filmer/bilder och se mig skriva om min Aussie här hemma gå in på
emelie-aussies.bloggagratis.se
Många av de som komenterat är duktiga Aussie människor (bla Carina här ovan)
Jag är också lite intresserad av aussie, tycker de är jättefina och jag skulle vilja ha en hund att jobba med. Men när jag skaffar hund kommer det bli min första, tror ni det är ett dåligt val att börja med en aussie? Jag vill som sagt träna och kanske även tävla med hunden, testa på lite lydnad, agility + andra aktiviteter.
Okej=)
#16 Det är så väldigt individuellt vad man klarar av som förstahundsägare. Jag upplever inte Aussien som en svåruppfostrad hund, bara man är tydlig och är beredd att ge hunden mycket aktivering.
Jag vet en tjej som har en Aussie som är hennes första hund. Den hunden är den trevligaste och mest väluppfostrade aussie jag har träffat. Hon tränar lydnad med henne bland annat och det är väldigt imponerande att se hur duktig, lyhörd och lättlärd denna hund är.
#18 Ja, det beror väl på vad man har för mål med hunden också. Jag skulle tränat mycket med den och aktiverat den mycket, skulle även försöka vara så tydlig som möjligt, jag får nog ta och träffa flera aussies innan jag bestämmer mig också..

Så här skulle jag beskriva aussien efter att ha left med rasen i 8år. Jag har ju dock bara en men har träffat en hel del påvägen med.
Aussie är en tuff hund som behöver en fast hand annars tar dom gärna över i tonåren. Man måste vara tydlig så det inte blir några frågetecken. Den är envis och försöker gärna en gång till även efter den fått skäll hihi.
Den är alltid glad positiv och framåt men många (även min) är försiktiga mot främmande människor.. Min kille går det ju mycket bättre med idag men vi har tränat det när han var ung.
Buffliga mot andra hundar skulle jag med säga dock får min inte hälsa på speciellt många. Han har sina tikar hemma och sina närmaste vänner.. Han är mycket hanhundsagresiv så sånna hälsar vi absolut inte på.
Skotträdsla finns också endel även om jag tycker det verkar bättre idag och aveln har kommit en bit. Min är livrädd inte lite berörd så brukset var att glömma tyvärr men träna kan man ju.
Det är en helcharmig ras med mycket ideer, den är hel underbar och jag vill aldrig leva utan aussie. Den hänger med på allt du vill och är på. Fegar inte ur behöver bara lite övertalning ibland. Dock är han inte ett dugg rädd på så sätt, om man fastnar i säcken på agility och inte kommer ut och matte räddar än så provar han gärna igen för det ska ju gå. Gallertrappor smala gångar osv sånt rör honom inte ryggen.
Hej svar på dina funderingar ang aussien. En härlig hund ,en riktig brukshund som måste få jobba. Agility ochlyndnad passar perfekt. får den jobba så blir den stuimulerad och en underbar familjehund. Kan ha en viss förmåga att vakta.. Aussie ägare. lycka till det finns många seriösa uppfödare.