Fästingtider - Varning
Nu frodas fästingar och vi vill alla skydda våra älskade hundar från detta odjur.
Men har man en vallhund så måste man vara aktsam och inte använda fästinghalsband. Det kan vara livsfarligt.
Jag har en blandras, Bordercollie/Karelsk björnhund. Fick höra att halsbandet inte skulle sättas på rasen bordercollie. Det kunde ge hunden en hjärtattack.
Så rådgör ALLTID med veterinär innan ni införskaffar fästingmedel till hunden.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Collieraserna verkar vara känsliga överhuvudtaget när det kommer till kemikalier.
Väl mött, Tatsja
jag har fästinghalsband på mina bc och det funkar jättebra, veternären rekomenderad dem eftersom man kan ta av halsbandet vid bad eller liknande. beror nog på hunden mer om den klarar av halsbandet eller inte.
#0 Jätte bra! Håller med dig man ska alltid ta det försiktigt när det gälller kemikalier!
#3 Då har du haft tur. Men det är ju med hundar som med människor, Vi är olika. De flesta veterinärer jag pratat med, har varnat mig dock. Så här blir det inget halsband.
Tror man får vara extra uppmärksam i alla fall
Väl mött, Tatsja
Ska se om jag kan låna en av dom här artiklarna till Vallhundar iFokus.
Men tilldess så får ni nöja er med länk.
Trevlig läsning!