Vallhundar iFokus

Vallhundar

Etikettövrigt
Läst 1460 ggr
Tatsja
2009-05-06 10:37
0

Fästingtider - Varning

Nu frodas fästingar och vi vill alla skydda våra älskade hundar från detta odjur.

Men har man en vallhund så måste man vara aktsam och inte använda fästinghalsband. Det kan vara livsfarligt.

Jag har en blandras, Bordercollie/Karelsk björnhund. Fick höra att halsbandet inte skulle sättas på rasen bordercollie. Det kunde ge hunden en hjärtattack.

Så rådgör ALLTID med veterinär innan ni införskaffar fästingmedel till hunden.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

HarrietKiara
2009-05-06 13:44
0

Collieraserna verkar vara känsliga överhuvudtaget när det kommer till kemikalier.

Love my Kelpie!

Tatsja
2009-05-08 09:54
0

Ja, men rådgör ALLTID med veterinär innan ni använder medel för hundar. En insatt veterinär ska veta vad som är bra för hunden.

Sen är det ju så att hundar kan reagera olika, precis som människor. Fast de flesta vallhundar - collieraser - är mer känsliga

Väl mött, Tatsja

monsterblom
2009-05-08 10:58
0

jag har fästinghalsband på mina bc och det funkar jättebra, veternären rekomenderad dem eftersom man kan ta av halsbandet vid bad eller liknande. beror nog på hunden mer om den klarar av halsbandet eller inte.

Futurity
2009-05-08 13:46
0

#0 Jätte bra! Håller med dig man ska alltid ta det försiktigt när det gälller kemikalier!

Tatsja
2009-05-09 13:28
0

#3 Då har du haft tur. Men det är ju med hundar som med människor, Vi är olika. De flesta veterinärer jag pratat med, har varnat mig dock. Så här blir det inget halsband.

Tror man får vara extra uppmärksam i alla fall

Väl mött, Tatsja

Futurity
2009-05-09 16:04
0

Ska se om jag kan låna en av dom här artiklarna till Vallhundar iFokus.
Men tilldess så får ni nöja er med länk.

Länk Artikel

Länk Artikel 2

Trevlig läsning!Glad