Vallhundar iFokus

Vallhundar

Etikettpresentation
Läst 1680 ggr
exitingsvillemo
0

blandisägare

hejsan.

Är vi blandisägare också välkomna här? =)

Har en schäfer/terver tik på 5 år. Vallningsinstinkten i henne är hög fick hon skulle hon valla jämt.

Hon gör sitt bästa för att valla in oss när vi är på svampjakt i skogen, gillar inte när familjen går åt olika håll, alla ska vara samlade.

Världens bästa barnvakt, följer sonen som en skugga =)

Har även hjälpt oss när hästarna har rymt och det var bäcksvart ute, vi har ju tränat lite vallning och i ren panik, för jag hade ju ingen aning om vart hästarna stuckit åt för håll, så bad jag henne hämta hem dom.

Hon drog i väg som ett spjut och 5 minuter senare stod alla hästar inne i stallet =)

Hon ligger eller sitter tills hon får tillåtelse att valla/hämta och håller sig på avstånd till vallningsobjektet tills jag ger henne komando.

Jag har aldrig hållt på med vallning förr, men Thilda har fått mig intresserad.

Kul sajt förresten =)

HarrietKiara
0

Klart att du är välkommen! Alla är välkomna som vill. Vallhundar är ju mer en inriktning. Skrattande

Love my Kelpie!

Cerrolyn
0

Välkommen.

Häftig lurv du har som är så duktig på att hjälpa matte.

**MVH Cerrolyn

Yessica
0

Häftigt att hunden kunde hitta alla hästar och få in dom till stallet igen! Skönt att kunna ha den hjälpen ju. Jag vill gärna se bild på din hund! Låter som en söt blandning. Glad

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

exitingsvillemo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är våran underbara Thilda. 2004 ca 7 månader på kortet

Yessica
0

#4 Sööt Glad

Ha en bra dag!

exitingsvillemo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild från förra sommaren.

Pudelpuffen bredvid Thilda heter Dexter och är definitivt ingen vallhund, även om han gärna vill tro det iblandGlad.

Thilda är en sån hund som gör en riktigt mållös ibland. Att komendera henna att valla hem hästar i bäcksvart m örker, var bara en "gripning av ett halmstrå" som jag inte riktigt trodde på.

Men står man på gården med hästar på rymmen samt ett barn i huset, vilket gör det svårt att själv ta upp jakten på hästarna, så tar man de möjligheter man får.

Och att hon faktiskt gjorde precis vad jag bad om… Ja, jag finner inga ord.

Första gången hon gjorde mig uppmärksam på att hon faktiskt var en mycket lyhörd hund var när vi bodde i lägenhet och jag hade precis satt igång kaffe. Ni vet en sån där perkulator-bryggare.

Jag och sambon satt i vardagsrummet när Thilda började springa runt runt i lägenheten. Från köket till vardagsrummet fram och tillbaka och pep… Tillslut lessnade jag ur och ryade till: Men gå och lägg dig!! Då går hon till köket och börjar, helt obstinat, att skälla och hon gav sig inte fastän vi ropade på henne.

Vi gick ut i köket och döm av min förvåning när hela köket var fullt med kaffe! Den lilla pluppen på perkulatorn hade gått sönder och bryggaren stod och sprutade (verkligen) sprutade ut kaffe.

Sedan den gången har jag faktiskt lyssnat på Thilda när hon vill göra mig uppmärksam på saker.

Yessica
0

#6 Oj då! Duktig hund det där med kaffet också! Förvånad Dom är smartare än man tror ibland. Man borde lyssna oftare, men jag vet hur det är. När hunden springer runt och är tokig liksom. Man orkar inte det. Stackarna, dom försöker ju bara berätta. Haha! Glad

Ha en bra dag!

HarrietKiara
0

#6 Hon är verkligen jättefin. Glad OCH duktig

Love my Kelpie!