Vallhundar iFokus

Vallhundar

Etikettövrigt
Läst 1911 ggr
luckysheltie
0

Fästingmedel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kopierar texten jag skrev på sheltie iFokus.

Hej! Jag undrar vad ni använder för fästingmedel på era hundar? Själv så har jag aldrig använt det på min sheltie (1 år) än eftersom att han förra sommaren endast fick ca 3 fästingar. Men redan nu så har vi hittat första fästingen för iår så känns som att det kommer att bli aktuellt med fästingmedel. Så nu till min fråga, vad använder ni för fästingmedel eller fästinghalsband? Har ni erfarenheter från olika medel som funkat bra eller dåligt? Dela gärna med er av era erfarenheter!

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Sugar Mist
0

På aussiesarna har jag aldrig använt, Opsis hade dock Scalibor när vi köpte honom, men kommande blir det bärnsten och karda igenom hunden efter utevistelse eftersom den är korthårig.

-

vallhund
0

Har kört ExSpot på mina i flera år o har ingen anledning att byta.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

CissiD
0

Ja använde en tickande liten grej förra året minns inte vad den heter. Anledningen till att det inte blir det iaf är att det inte märks när den går sönder/ batteriet tar slut. Man måste kolla den hela tiden. I år tänkte jag testa bärnstens halsband och se om det funkar.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

[lottas-kaniner]
0

Jag testade att ge vitlök till en sankt bernhardstik jag hade. Detta råd fick jag från brukshundklubben. Hon fick en klyfta morgon och kväll. Efter två månader, kollapsade hunden. Hon hade fått hjärtfel, och alldeles för lite med tormbocyter (blodplättar). Efter att jag slutade med vitlöken tog det 6 månader innan hon var helt frisk. Så jag ger aldrig någon pulver mm med vitlök i.

Jag använder ExSpot på min hund i dag.

Sugar Mist
1

#4 Vitlök är giftigt för hunden, vilket skumt tips.

-

[lottas-kaniner]
0

Ja , det här var för snart 10 år sedan Men det finns några medel till hundar med vitlök i, men de skyller på att det är sån liten mängd.

russin
0

Har använt mig av Frontline mest - även Scalibor, men har svårt för detta halsband som är så fult🤐 Har även gett Exspot vid några tillfällen, men tycker hundarna luktar sur lera av det ?! Har aldrig haft hund som reagerat på fästingmedel däremot.

Här finns massor med fästing och smittad sådan, så jag chansar inte då jag snart är den enda som har hundar som inte fått borrelia eller anaplasma i bekantskapskretsen…

Denna sommar blir det Bravecto. Efter att ha följt många som använde förra sommaren, så känner jag mig väl inställd till att pröva. Ska bli skönt att slippa kladd i nacken eller fula halsband. Med Bravecto kan jag schamponera när jag vill utan att medlet avtar och hundarna kan bada utan att riskera att döda vattenlevande djur🙂