Vallar du med din hund?
Som. Rubriken lyder; vallar du med din hund? När,hur ofta, var, varför, hur började du, hur länge har du hållt på, vad har du för mål/syfte med vallningen osv? Berätta allt. :)
"På natten är alla katter svarta"
Nej, inte än. Vill börja dock.
Varför?
Planen när jag fått ihop till en gård så hade jag gärna velat ha en flock får, och då använda hunden i arbetet. Att då lära mig hur jag ska hantera hunden redan nu, innan, är väl förberedelse.
Mål och syfte är väl för att lära upp både mig och jycken inför framtiden :)
-
Ja vi vallar. Allt från 1 till 4 gånger i veckan, i med jag inte har egna får än så hänger det lite på hur mycket bensinpengar jag har. Varför? För att jag tycker det är så himla roligt. Något av det svåraste jag har gjort men så kul när saker och ting faller på sin plats! Vårt mål är att ta VP och tävla i vall.
#2 började du valla för att du har vallhund eller skaffade du hund för att kunna valla? :)
#4 lite både och. Va faktiskt inne på att köpa typ en shelti eller något "enklare" till en början. :p Men ångrar inte mitt val, nu kan jag inte tänka mig att vara utan vallet! Är det så jäkla roligt och häftig!
#5 håller med. Så otroliga hundar! Jag har en aussie/bc och börjar fundera på hund nummer två. Vad ska man ha då liksom… Aussie eller bc lär det ju bli. :)
Har en bc.
Vallat lite smått, men får se hur mycket det blir. Går lite i perioder för oss då jag inte har får och går i skola mitt ute i ingenstans. Började på kurs, men inte blivit så mycket utöver det. Får se om jag kan valla mera till sommaren.
Inte aktivt direkt för tillfället. Jag skulle gärna vilja, men det är så svårt att få tag på får eller någon som låna ut sina och inte tar hur mycket betalt som helst, samt att en del vill inte ha med aussies att göra. Jättetråkigt att det ska vara så bra för att man inte har BC eller bra kontakter 😟.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Jag kan tillägga att jag inte skaffade vallhund (aussie) endast för att valla, men det var något som jag absolut ville testa på och fortsätta med om det passade mig och min hund. Och från början hade jag som mål att tävla och ev. fixa VP, men som sagt så blir det jättesvårt när man inte får komma ut och valla regelbundet.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Jag vill jättegärna prova på vallning med min Aussietik i framtiden någon gång! När det blir är väl en annan fråga, beror på pengar, tid och kanske framför allt vart nånstans man hittar ett ställe där man kan prova på. Eftersom hon ändå är vallhund tycker jag att det ändå hade varit kul att prova! 😃 Hade man haft/känt någon med får eller liknande så man kunde valla regelbundet är det gärna något jag hade hållt på med, men tror tyvärr vi får syssla med annat istället :)
Medarbetare på Vallhundar
Jag vallar med min border collie tik. Hon är just nu 11 och en halv månad gammal och vi har vallat sedan hon var ca.5 månader. Jag har både gått nybörjarkurs i vallning samt tagit många privatlektioner. Jag vallar oftast 1-2ggr i veckan men ibland (när jag har lov från skolan och är hemma, bor annars på internat) så kan det bli nästan varje dag. Jag vallar både på våra egna får men även hos min granne i byn ibland och då när jag är hos min instruktör. Jag håller på med vallning för att det ger så mycket. Det ger mig glädje då jag tycker det är jättekul, det ger min hund glädje som också älskar det och det stärker vårt band något otroligt. Mina mål med vallningen är att klara godkänt VP och tävla i vallning. Samt att hon ska klara av att jobba hemma med fåren i vardagen. :-)
Innan jag flyttade hit så pratade jag om vallhund till korna med Mike och han var inne på det och vi kollade olika linjer och gud vet vad. Så pratade vi om en rescue för att rädda en hemlös så Apache skulle bli tävlingshund och vallhund var tanken - och sen bröt han sönder en bräda på staketet och tjuvvallade och jag såg ingenting hända men han är rädd för korna sen dess. Flera månader senare (skaffade honom december, fick veta i maj) att korna kommer när man ropar så han förflyttar dom genom lockrop. 😟
Jag ångrar inte att vi räddade Apache, men om han hade kläckt ur sig det tidigare så hade jag nog inte valt just BC blandis av alla de som fanns utan hem just då. Jag erkänner jag föll pladask för hans utseende men jag läste noga om dom och valde med omsorg och frågade Mike många gånger om vad han tyckte/trodde.
Nu blir det inte tävlan heller för han har ledproblem. Det märks inte ofta på honom men det plus alla rädslor (som var mycket fler än vi visste) så väntar jag med tävlan till en annan hund. Men vi har hobbyaktiviteter för oss istället.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Jag vallar med mina aussies, hållit på ett par år. Hade får tills i höstas, nu står det tomt men har börjat kolla runt efter nya och härom dagen ordnade jag med några extra hektar bete så i år kan vi eventuellt utöka fårbesättningen lite. Jag håller på med vallning därför att jag tycker att det är helt makalöst fascinerande att jobba med drifter och instinkter, trevägskommunikationen mellan får-hund-förare, och så tycker jag om får. De är så himla trevliga djur, verkligen, jag ska ha en riktig fårgård när jag flyttar norrut igen. De betar bra, de är trevliga att hålla på med, och så går de att äta. ;)
Jag har shelties som inte ses som direkt utpräglade vallhundar. Så jag började prova på vallning, ca 1 år sedan, för att jag ville testa på och för att se om min kunde valla (bara vallat med min äldre). Och efter en stund, första tillfället, så kunde man bokstavligen se hur poletten föll ner och han började valla 😃 Sen är det svårare för mig som förare att hitta snitsen! Vi har tyvärr bara vallat vid 2 tillfällen, skulle valla oftare om jag kunde. Men för mig med min hund, och under förutsättningar med instruktörer osv, så känns det som en rolig aktivitet att göra med jämna mellanrum. Till skillnad från andra raser som kanske vill/behöver valla dagligen eller iaf flera gånger i veckan för att få utlopp för instinkten.
Jag, och tre andra ägare med shelties, åkte till en instruktör som vet och kan vallning med shelties som räknas till kroppsvallare. Och alla hundar visade upp instinkt och fina vallnings egenskaper. Så det är något som jag tog med mig! Sheltie räknas inte till grupp 1 av bara farten utan har uppenbarligen vallningsinstinken kvar i sig vilket var jätteroligt att se! Min kille fick fina kommentarer av instruktören också: Vallar jämt och fint med ett jättebra tryck på fåren 😂
Jag har lite svårt för det där med "nån gång om året"-vallning, eller att man ser det som aktivering…. det finns andra sätt att aktivera sin hund. Eftersom man inte kommer framåt med sådan träning så tycker jag att det är onödigt att utsätta fåren för det. :) De är inga leksaker och man ska behandla dem med respekt. Att släppa sin hund på dem en gång om året är meninglöst i det långa loppet och därmed kanske något man kan och bör avstå. Det finns många andra grenar man kan välja istället.
Om det är mig du menar så vallar inte jag så sällan av någon form av "slit och släng" eller utfyllnadsaktivitet utan då det är svårt att hitta instruktörer för just kroppsvallare som min är som kan ta emot inte är så enkelt. Hade jag möjligheten att valla oftare och därmed kunna utvecklas i vallningen med min hund så hade jag självklart valt det…
Nej jag vallar inte med min hund.
Varför? För han används till jakt.
Hälsningar Malin