Vallhundar iFokus

Vallhundar

Etikettövrigt
Läst 1688 ggr
isla
0

Hund i andra länder.

Är det fler än jag och Cahira som inte bor i Sverige här? Hur ser lagar och regler för hundar ut hos er? Koppeltvång, burhållning etc? I Sverige är det som jag förstått det mycket hårt jämfört med andra länder gällande lagar kring hundar. I övrigt, hur hålls hundar i era länder och hur är inställningen till dem? Är det vanligt med lösdrivande hundar? Vanligt med hundgårdar, hundar som sitter hemma ensamma hela dagarna etc. Berätta, är nyfiken. :)

Cahira
2

USA är otroligt sorglig på den fronten. Extremt många som avlar för att få söta valpar utan någon som helst kunskap om risker eller annat och sedan säljs valparna vid 6 veckor. De är lärda att man ska stänga in valpen i en bur "burträning" för att det är enda sättet att få hunden rumsren. När människorna jobbar så ligger hundarna i burar för "det är tryggt för dom och då förstör dom inte huset". 

Dom flesta rastas i bakgården, nästan ingen är på promenad och om det sker så är det "nån gång i veckan" och 30 minuter anses som långpromenad.

Dom flesta hundar jag möter, möter jag i väntrummet hos veterinären och eftersom det är sådan överpopulation så har folket itutats att hundarna blir bättre husdjur om dom kastreras så massa mat + lite motion = typ alla hundar är feta.

Vissa farmhundar lever ute dygnet runt året om. Utan koppel, utan inhägnad, de är lösa när folk kör in på gården. De flesta lär sig flytta sig från bilarna och så vidare men vissa raser och blandraser bryter käken för att dom nafsar däcken. 😡

Det är lättare att hitta nagellack åt hundar än det är att hitta en bra klosax. Samma med söta kläder vs funktionella kläder. 

Såvitt jag förstått det så är det inga krav från AKC gällande hälsokoller av avelsdjur etc. Jag har inte märkt några RAS där de försöker ha koll på och kontrollera sjukdomar i raser men jag kan helt enkelt missat det. Men goda nyheten är att många seriösa uppfödare gör dessa hälsokoller ändå. 

Vid avlivning av hund är det tydligen vanligt att komma in med hunden, skriva på papper, betala och gå ut genom dörren så avlivas hunden och husse/matte slipper vara där. Detta är otänkbart för mig själv, hunden har varit där för mig alla år så jag vill vara där för hunden när den får läskiga sprutor och annat. :( Och ta ett riktigt farväl.

What else… hundsport verkar ovanligt. Jag vet om agilitykurser men vet inte om typ hundklubbar. Men åter igen, kan vara något jag missat just där jag bor. 

Tror enda lagen för hund är att den ska ha mat, vatten, och skydd. 

Och så är det ju fortfarande sporrar som tas bort kort efter födseln och kuperingar av svansar och öron. Många uppfödare vägrar lämna en valp med svans för dom vill helt enkelt att alla deras valpar är kuperade för "det ska se ut så". 

Det är ingen som helst studering på ansvar eller vad rasen kräver innan de tar hem en hund och hunden ska vara så billig som möjligt. När man köper en renrasig hund från uppfödare på pet contract så är det i kontraktet att uppfödaren är co-owner tills man visat upp kastreringsbevis vid 6 månaders ålder och då skrivs hunden över helt till köparen. 

För inte tal om valparna som säljs i djuraffärer……….

Jag kan gnälla i evigheter. Folk vet så himla lite om hundar och skaffar dom mer som statussymbol eller söt bebis och de får inte mental eller fysisk stimulans. 

Detta är varför CM är så populär… för alla köper söta högenergihundar och förväntar sig att dom ska vara soffpotatisar utan nåt att göra och är så understimulerade att de klättrar på väggarna - och många togs från sin mamma för tidigt.

Samma med My cat from hell. Katterna säljs vid 6-8 veckor. De vill inte ha en som är 12 veckor för de har fått för sig att då blir inte katten lika tam och såklart är den ju inte lika söt.

Djur skänks bort och har väldigt lite värde. Hästar, hundar och katter skänks bort bara sådär. Jättelätt att få en gratis häst. 

Negativ förstärkning (obehag tills du gör rätt) är väldigt vanligt fortfarande både i hund och hästvärlden. Vissa tränare försöker få fram positiv förstärkning mer och mer nu men amerikaner ogillar förändring.

Jag kan hålla på i evigheter.. mycket jag stör mig på och saknar i sverige. Svenska hundar och katter har det bra. Gnället över blocket är småpotatis motför vad som händer på craigslist.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

vallhund
0

#1 Visserligen, men man får inte glömma att det finns arbetande hundar som har det bra i andra länder som t ex USA.

I Sverige o Norge reggas arbetande BCs i sina FCI anslutna rasklubbar till skillnad mot andra länder där de reggas i ISDS. USA har egna register för arbetande BCs (och Aussies) som står utanför AKC som är den kennelklubb som samarbetar med FCI. T ex: http://www.americanbordercollie.org/ Vill man veta mer om arbetande BCs i USA o deras historik kan man googla på "border collie wars" http://www.svak.se/?page_id=154

Nu är jag långt ifrån expert på Aussies men jag vet att deras rasklubb har egna tävlingar för sina arbetande hundar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Cahira
0

Jo absolut. Men färre och färre har djur längre och odlar mest majs och bönor så det blir mer och mer sällsynt att se arbetande hundar - iallafall här.

[eevie Z]
1

#1 Angående hundsporter så är jag faktiskt imponerad av hur många fler sporter de har som faktiskt är officiella. Jag kan inte nämna alla men det finns bra listor på wikipedia. Svenska Sporter och Amerikanska Sporter. Så jag är väldigt imponerad av hur många fler sporter det finns där än i Sverige :)

Cahira
0

#4 Jo det är sant, jag såg fram emot det när jag flyttade hit. Men enda gångerna jag riktigt ser dessa sporter är på tv. Nu bor jag förvisso i bonneland men hittar ingenstans jag kan riktigt träna hund utan att betala hög summa för att bli instruerad i kurs. Och då är det antingen vardagslydnad, agility eller… flyball tror jag det var. :/

[eevie Z]
0

#5 Jaha… Det var ju mindre roligt :/ Synd att det ska vara så svårt/dyrt att kunna träna hundar i vissa sporter!

Cahira
0

Ja… men jag bor ju så jag kan träna i skogen istället. :)