Aktiveringsleksaker?
Vad tycker ni egentligen om olika aktiveringsleksaker? Har länge funderat på att skaffa någon aktiveringsleksak där hunden ska flytta på klossar/trycka på/putta undan någonting för att komma fram till godiset, men tänker att när hunden väl har klarat av "spelet" några gånger så kommer den väl att tröttna då den har lärt sig hur man ska bära sig åt..
Någon som har mer erfarenhet av dessa typ av spel eller tips på någon annan aktiveringsleksak? 😃
Medarbetare på Vallhundar

Då hunden lärt sig hur spelet funkar kan man ju öka svårighetsgraden, på de flesta iallafall.
Jag har tex en där de ska lyfta på klossar för att komma åt godiset, den kan man försvåra genom att tex bara låta hunden använda munnen eller bara tassen för att ta bort klossen. Man kan även gömma godis under bara några klossar så hunden får lista ut vilken kloss den ska flytta och vilka som ska stå kvar.
Har haft denna till Velvet i snart 9 år och hon är fortfarande inte less den.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Vi har köpt flera aktiveringsleksaker till vår ettåriga hane. Han tröttnar inte han blir glad varje gång vi tar fram en. Spelen betyder ju godis. Det jag tyckt är att de är lite för enkla för honom. Vi har aldrig visat honom när vi lägger i godis i spelen och jag har gett honom en som skulle vara nivå 3 (har inte hittat någon högre svårighetsgrad) och den klarade han på 4,5 minut på första försöket och då va en lekpaus med en av klossarna inräknad i den tiden. Jag tycker personligen att de är lite väl dyra för att klaras så fort men de beror ju jätte mycket på vad hunden tycker är svårt/lätt. Men jag skulle inte oroa mig för att hunden tröttnar på leksaken det är lika stor chans som att han skulle tröttna att göra tricks för godis.
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
#1 Skönt att höra! Jo har sett att det finns olika svårighetsgrader men aldrig haft ett sånt spel själv och vet därför inte exakt vad de olika graderna innebär :)
#2 Jag håller med dig om att jag tycker de är lite väl dyra för någonting som hunden (åtminstone i vissa fall) klarar ut så snabbt. Sen så är det ju visserligen annan sak än vanliga leksaker då man som sagt inte har spelen liggandes framme hela tiden.
Har sett leksaken som heter memory någonting (Memory trainer?) om jag inte minns helt fel, där det är en behållare med godis och en knapp hunden ska trycka på för att få ut godiset. Och så kan man flytta runt knappen vart man än vill ha den. Har funderat på en sån i framtiden för då tänker jag att det blir en slags söklek också och lite variation, vilket känns roligare även om jag tycker många av de andra aktiveringsspelen ser himla invecklade och roliga ut de också! Kostar också en hel del men kan förhoppningvis vara värt det :)
Jag älskar att titta på när min vovve leker med sina aktiveringsleksaker! Vi har en från Hööks, en från Dollarstore och så har vi tre st från Nina Ottosson som man ska pussla ihop. De två första kan han hur lätt som helst, men älskar det med Nina Ottossons spel att man kan bygga ihop de för att öka svårighetsgraden på spelet.
Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 

#4- Ja de från Nina Ottosson är väl de bästa (om man ska gå efter pris iallafall haha..)! Tycker med det är roligt att se när de klurar ut lösningar för såna saker, roligt att se när de verkligen får tänka 😃
Verkligen! :D hur kul som helst.
Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 

Tar bara ett par sekunder för min hund, så jag tycker absolut inte det är värt att köpa sådana. Kan göra svårare saker hemma själv haha, men det är ju bara vad jag tycker. :)
#7 - Lite i det stuket jag har funderat. Men sen beror det kanske på vilka man köper, de allra dyraste borde ju hålla lite längre.. Men ja man kan ju hitta på en del saker hemma också, tog en 12-pack äggkartong för någon vecka sen och la godis i, gjorde lite hål och sådär och det tog ett bra tag innan hon hade fått ut allt godis kan jag ju säga 😃
Fick en aktiveringsleksak av en när jag passade hennes hund- min hund listade ut det väldigt fort och använder det ibland men det är ingen aktivering dirket, haha!
Det har dock väldigt högt värde som belöning för min hund och perfekt att belöna med :D
-
#9 Ja det är klart! Skulle jag köpa någon så blir det nog någon lite mer avancerad för jag är ganska säker på att dom kommer lösas på ungefär två sekunder efter att ha klarat det en gång haha ;)