Vallhundar iFokus

Vallhundar

Etikett: välja-vallhund
Läst 2533 ggr
lovechivas
2

Tik eller Hane Västgötaspets

Jag har under hel mitt liv alltid älskat tikar framför hanhundar, dels för att olika tikar alltid funnits runt mig och jag har aldrig bildat någon stor uppfattning om hanhundar. Tanken var att jag skulle skaffa mig en tik nu 2015 men i kullen jag är intresserad av finns det endast hanar till salu.

Jag undrar nu om det är så stor skillnad på könen? Vad som är positivt och negativt med hanhundar? Och om ni föredrar ett speciellt kön på er hund?

Tacksam för svar!
MVH Linnea J
www.nouw.com/lovechivas

Bloggen för alla djurälskare - www.nouw.com/lovechivas

Whippet
0

Jag har alltid haft hanhundar så kan tyvärr inte säga något om tikar, men jag äälskaar han hundar, även om vi egentligen skulle haft en tik nu (eftersom han som vi köpte hunden av inte kom ihåg det så fick vi en hane istället) men det är jag glad för, Tycker inte könet spelar någon som helst roll egentligen det är ju ändå en hund som kommer älska dig över allt och annat :)

I'm out Vilar huvudet i handen

Cahira
1

Hanar mognar lite långsammare mentalt under valp och tonår, men är jämnare i humör eftersom man slipper löp (även om de kan bli löppåverkade.) Mina hanar är väldigt tramsiga men riktiga mattesjuka och keliga och enorma ögontjänare. Båda kön har sina fördelar. :) Goa gubbar. ;)

Fast det blir tikar framöver för min del. Jag gillar variation. :) Jag har en tik och tre hanar just nu.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

lovechivas
0

Okej tack så mycket för svaren! :)

www.nouw.com/lovechivas

Bloggen för alla djurälskare - www.nouw.com/lovechivas

Talidass
1

Jag var på promenad med än vätte och hennes ägare i december. Då sa hon att vättar är väldigt jämna i temperamenten mellan könen. Det ska tydligen inte vara någon jätteskillnad.
Har du frågat i i fb gruppen? Där finns en grupp för alla de med vättar

IngridSvensson
1

Har bara träffat på hundutställningar och en bekant har en hane, men intrycket jag fått är att de är rätt lika. Rent generellt med alla hundraser så gruffar hanar när de är i tonåren och är allmänt hormonstinna, medan tikar ofta är "surtikar" hela livet. Men det är bara vad jag upplevt.

Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Cahira
1

Den hane jag kände var en riktig mammagris. ❤️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.