Cattledog vs Kelpie
Jag skulle vilja ha konkreta skillnader mellan dessa två raser utskrivna på ett "lättläst" sätt (Dvs nybörjaranpassat - är inte så bra på alla benämningar ännu).
Och nu vill jag veta alla möjliga skillnader, vad det än kan vara! Känner ni för att gå in på detaljer om klorna så gör det, vill veta everything!😃
Har inte sååå stor erfarenhet av cattledog men desto mer av kelpie, då jag planerar kelpievalp till årsskiftet 2016/2017 :) Jag stod också och valde mellan dom två raserna och några till, det som fick mig fäst vid kelpien var först storleken där kelpie är nättare och mindre, men det var till största delen lynnet som cattledogen har, som fick mig att avstå rasen. Jag har uppfattningen att cattledogen har mer utav det man brukar kalla skärpa inom bruksraser, och i just den rasen går det ofta kanske åt det lite extremare hållet, med hundar som inte trivs med andra hundar (hanhundsaggressivitet verkar vanligt), "svåruppfostrade", egensinniga, helt enkelt en svårare hund att ha att göra med både i träning och till vardags.

Nu har jag bara haft kelpies personligen, men efter vad jag hört så är den största skillnaden att cattledogs generellt är tuffare hundar, typ tar inte lika mycket åt sig av en tillrättavisning, vågar göra mer saker på egen hand, är på det stora hela lite mindre känsliga och mer buffliga. Nu är inte kelpies över lag särskilt känsliga hundar, utan det är snarare cattledogsen som är tuffa om man jämför med många andra. En del beskriver acd som ganska svåra hundar, men jag antar att det hänger en del på individen med.
Acd är väl inte riktigt lika kvicka som kelpies generellt sett heller, om man ser på hur de ser ut på agilitybanan, de är väl inte långsamma direkt, men har ofta inte det där klippet i steget som många kelpies har, detta är dock väldigt individuellt inom båda raserna.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
träningsmässigt då? "kräver"/vill de ha ungefär lika mycket aktivering båda två? Hur mycket vill de ha på en vecka (om man generaliserar)?
Min lärare har 2 kelpies och de är ju hur roliga som helst att jobba med, men är rädd att det är för mycket hund för mig som bara haft/har GD och Mops.
Jag är sugen på att träna lydnad, freestyle och rallylydnad främst, räcker det enligt er?

Jag skulle säga att vilken aktivering som krävs mer handlar om individen än rasen vad gäller de här två raserna.
Jag hade helst sett planer för någon form av nosarbete med, det är en bra ingrediens för att en hund av den här typen ska må riktigt bra, och det är något man verkligen ser att de njuter av. =)
Om du är rädd att en kelpie ska vara "för mycket hund" så är nog risken att en acd kan vara ännu mer hund att ha i snöret.
Medis på akvariefisk.
Hm.. Nosarbete är egentligen inget som intresserar mig öht. Borde jag lägga ner funderingar på denna ras då? tänker eftersom det inte går att veta om jag får en hund som gillar det mer eller mindre än andra individer..
Då är väl acdn inget för mig, låter det som :P

Jag vet att det är en del kelpieuppfödare som inte säljer hund till någon som inte planerar att köra någon form av bruks, och det är väl av en anledning.
Men skulle jag leta hund till de grenarna du vill köra och inte vilja köra någon form av nosarbete så skulle jag personligen välja någon annan ras, sedan finns det säkert olika åsikter i den frågan med.
Medis på akvariefisk.
Okej! :) Haha får fortsätta kolla då. Har svårt att komma på en annan ras som är lika "käck" och snabb i sina reaktioner bara. Jag kanske kan få tigga tips av dig? 😛

En bra sheltie kanske? Där finns ju helt underbara individer!
Medis på akvariefisk.
Men så otroligt små. Egentligen är cattledogs och kelpies lite mindre än vad jag gillar. Vid shelties är gränsen nådd sedan länge.
#10 varför tror du att jag är ute efter just sällskapshund?
#11 Nej, vänta nu, nu ser jag att jag blandat på två trådar, ursäkta mig.
#12 haha det e lugnt :P Storpudel som du sade skulle nog ändå passa in på mig, men de känns lite "slöa"

Hmm, kanske en portugisisk vattenhund, de verkar vara roliga hundar, men jag vet inte så mycket om dem.
Medis på akvariefisk.
Hur långt vill du komma innom lydnad/freestyle/rallylydnad? Kanske en golden skulle passa? :)
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓
#15 skiftar mellan att vilja komma ganska långt och sedan mest för skojs skull + ev. tävla någon gång ibland. Så säkrast är väl att satsa på det sista målet och sedan traggla sig uppåt om jag bestämmer mig för det.
Har funderat mer på labbe och golden på senaste tiden