Träna bort vaktet
Hej ! Jag har en blandras kinesisk nakenhund och collie. Han är hur underbar som helst! Han är smart, gosig, charmig och glad. Men han har ärvt väldigt mycket från collien. Det mesta är positivt, han är som sagt sjukt smart och snabb som tusan. Men så är han också väldigt vallig. Ofta är det inga problem, han älskar människor. Men så händer det att han blir osäker (kinesen i honom) och står då människan (nästan alltid män) inte still så han känner att han har kontroll så nafsar han honom i benet. Jag och husse vet att han bara behöver få nosa klart och sen är det lugnt, och även om det kommer ett nafs så är det hundens sätt att säga till att vänta lite. MEN det är heelt oacceptabelt att han gör så ändå. Hur ska jag träna bort detta? Folk blir ju rädda och det har gått så pass långt att han inte får följa med till mina syskonbarn (för mig då, mina syskon vet inget). Det kan också sägas att vi flyttar till gård om en månad och då vill vi ju ha lite vakt i honom ändå, men väldigt väldigt lite. Mest så att han säger till när det kommer någon. Tips mottages tacksamt!
Lite knep jag kommer på är att träna in ett stadigt ligg eller liknande som man kan ge kommando på när man ser hunden komma in i det stadiet, ibland är ett ligg eller stanna lättare än en inkallning. Alternativt är att träna in ett stenhårt inkallning och kalla in.
Tredje alternativet är skvallerträning.
Fjärde är att låta främmande människor leka med hunden och ge godis så främmande människor = skoj på olika vis.
Femte är väl tråkigaste lösningen, att koppla tills han lär sig koppla av bland folk. Mycket passivitetsträning.
Bästa är nog en kombination av alla. Vallning kan vara "kom igen lek med mig" eller stress lika gärna som rädsla/oro.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Jag hade först och främst testat skvallerträning i den situationen, eftersom du säger att hunden gör det av osäkerhet. Jag hade dessutom aldrig släppt hunden där situationen kan uppstå med främmande människor som inte vet om det/inte är okej med det tills beteendet var helt borta.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Hur går det för er? :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Just nu står det stilla tyvärr, eftersom vi är mitt i flytten. Men jag har varit noggrannare med att inte utsätta honom i situationer där han känner behovet att göra så (till exempel så träffar han inte några nya människor för tillfället mer än i koppel utomhus på promenader, går jättebra) och hela han känns faktiskt lite lugnare. Det var liksom någon slags tillfällig lösning tills vi har möjlighet att träna lite riktigt.
Sen har jag också hittat ett ställe i närheten där man kan få lära sin hund att valla, vilket jag tror kommer göra stor skillnad! Dock börjar inte de kurserna förrän till hösten igen. Men förhoppningsvis kan han lära sig när det är okej att valla och när det inte är okej.
Vill lära honom skvallerträning också när vi flyttat in (om ett par veckor), men vet inte riktigt vart jag ska börja? Kan man lära en hund att skvallra för flera olika saker eller måste man hålla sig till exempelvis människor? Tror det kan finnas vildsvin dit vi flyttar och jag vill INTE att han lär sig att det är kul att springa efter dom…..