Vallhundar iFokus

Vallhundar

Etikettövrigt
Läst 2218 ggr
Jetaime
2013-10-11 14:02
0

Foder!

Vad använder ni er av för foder till era hundar?
Torrfoder, färskfoder, barf?

Alltid kul att veta vad andra ger och diskutera olika foder och hur pass dom fungerar på olika hundar.

Skriv också gärna vilken ras, ålder, om hunden är kastrerad och hur mycket ni ger samt hur aktiva ni är :)

Jetaime
2013-10-11 14:06
0

Själv använder jag mig av FourFriends Power, som är ett högenergifoder (torrfoder) då lillan annars har svårt att hålla vikten.

Har en aussie på 14,5 månad och hon får mellan 2-2,5 dl två gånger om dagen samt alltid något naturtugg/tuggben och belöningsgodis.

Vi är väldigt aktiva och går antingen långpromenader/cyklar eller tränar något.

Hittills är jag supernöjd och tycker det funkar bra på min hund.

[Aremea]
2013-10-11 19:59
0

Jag har provat mig fram mellan några olika färskfodersorter och har nu fastnat för norska Vom och Hundemat. Mina äter nu deras laxfoder och jag tycker mig se en mycket positiv förändring jämfört med tidigare sorter (Fodax, Bravo, Klass). 

Fodret är mycket energirikt med hög fett- och proteinhalt samt helt fritt från spannmål. De äter mellan 400-1000 gram var om dagen, beroende på arbetsbelastning. 

Utöver färskfoder så får de råa köttiga ben av får och nöt samt slaktrester av tupp. Ffa är ryggar, revben och nackar uppskattade, men de får märgben också ibland. Slaktresterna hämtar jag på godkänt KRAV-slakteri i närheten, så bättre hundmat går inte hitta. Tupparna slaktar jag själv.

Jetaime
2013-10-11 20:39
0

#2 Jag har också funderat på att gå över till färskfoder så småning om, men som det ser ut just nu har vi ingen plats alls i frysen och flyttar jag till lägenhet sen så kan det också bli svårt att förvara maten som att det känns lite bökigt om man åker runt mycket med hunden… Men det är väl en vanesak :)

russin
2013-10-12 12:10
0

Vom och Hundemat som bas - nr 33 (laxfri) eller ibland kyckling och ris. Varierar med köttresten från hushållet och antingen torkat kött eller Four Friends som belöningsgodis. Revben och andra köttben som sysselsättning och tandmotion.

Har två lancashire heeler på 2 och 3 år. Aktiva rackare, men den ena är ändå väldigt lättfödd !

vallhund
2013-10-12 20:11
1

BARF ca 500 - 700 gr/dag, benen ej medtagna i vikten, hunden fyller snart 6 år 59 i manken o pendlar mellan 20 o 22 kg, han får en del kolhydrater, går inte att hålla honom i vikt annars. Okastrerad Pyrshep f.r.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

amadeusdolls
2014-05-07 13:24
0

Bravo och Nordic färskfoder

Fick tipset att blanda in ett kycklingfoder då dessa inte var tillräckliga näringsmässigt.

Antingen vom o hundemat eller torrfoder..

Någon som provat detta fodermärket här under?

Ontario Dog Adult Medium 13 kg

Cahira
2014-05-07 19:04
0

Jag ger grain free foder till de små hundarna och högenergifoder till BCblandisarna.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

HannaGeni
2014-05-11 15:09
0

Barfar hundarna och katten

Bloggar på vid min sida

Ägare och instruktör på Norra Kedums Hundcenter (hundkurser, utbildningar, webshop)

enbartmalin
2014-05-12 23:43
0

Arion lax och emzo viltkött blandas.
Ut över det får han en hel del jakt rester till mat också.

Hälsningar Malin

Turast
2014-05-13 07:58
0

VoH nr 25 (med lax) till Jamie men han ska börja få rött kött 1ggn/veckan snart :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Sugar Mist
2014-05-23 00:54
0

Blandat, ibland BARF, ibland torrisar och oftast färskfoder.

-

[FridaGenborg]
2014-05-23 12:23
0

Ger min Sheltie Mush vaisto, han är 8 månader 🙂

Frida B
2014-06-03 11:13
0

Inte min hund, och därmed inte mitt foderval men Nimbus (Tibetansk Terrier/svensk lapphund) äter torrfodret four friends adult och ibland lite blötfoder, köttfärs, rått kött osv medblandat.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)