Vallhundar iFokus

Vallhundar

Etikett: vardagslivet
Läst 1120 ggr
Maxborder
0

Är det verkligen så "enkelt"?

Med risk för att få arga och dömmande kommentarer som det ibland är lätt att få på forum så tänker jag i alla fall skriva detta inlägget….

Och min fråga/ fundering är alltså;

Jämnt när man läser frågor om att en BC eller annan hund av vallningsras har fått för sig att valla annat än får/nöt, slutar den med det bara den får valla får/nöt under kontrollerade former.

Stämmer det? Och stämmer det att hunden även blir lugnare och lättare att kontrollera om den får valla djur?

Vi har nämligen en Bc blandning (75%) på snart 2 år och vi ska på vallkurs om 1 vecka och förhoppningsvis tända honom på fåren….

Det har inte varit några större problem med honom tills nu i vår/vintern då han när han är lös ute på tomten kommit på att han kan "valla" sin egen skugga som blev av en lampa vi har på vägen….

Man hinner inte få stopp på honom när han får för sig att dra iväg och när han väl håller på stressar han upp sig själv så det är lönslöst  få honom att sluta/komma på inkallning…. 😡

Inkallningen funkar för övrigt bra utom vid dessa tillfällen då?!

Jag vet att det handlar om att förbjuda vallning av annat men hinner liksom inte med då han drar, och mitt nej kommando funkar inte då.

Aktiverar honom i övrigt med både lydnad/spår/sök och rejäla skogspromenader, men det verkar ju som det kanske är vallning han saknar då han hittar på egna uppgifter.

Pratade med en instruktör (som vi nu ska på kurs hos) och hon menar att få de bara valla djur så skulle man lättare kontrollera sån "otilllåten" vallning. Man lär in ett start kommando och ett kommando när det är färdigvallat…. 😛

Ska bli super spännande o se vad vår lill kille kan göra i fårhagen och kan vi sen få slut på den förbaskade "skugg vallningen" vore det super!!

Så vad tror ni som har erfarenhet av det här, kan det vara "så lätt" att bara han får valla "på riktigt" kommer han lugna ner sig och sluta valla annat?

Han har ju även liite lätt att gå upp i stress men det jobbar vi med hela tiden…..😛

Jetaime
3

Det du beskriver med att han vallar sin skugga låter mer som ett "stressbeteende" eller antingen över- eller under-stimulans. Hur har ni det med passiviteten annars?

Cahira
1

Bara för att vallinstinkten finns där betyder inte att det blir en bra vallhund och när man väl "tänt lampan" så kan man inte släcka den igen. 

Håller med #1 att det låter som ett stressbeteende. Hur ser era veckor och månader ut? Hur ofta tränar du och hur ofta får hunden vila? Hur många timmar är hunden ensam om dagarna om alls?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
1

Kan tillägga att jag har en BC blandis rescue som tjuvvallade i början men direkt jag fick ned stressen på honom så gör han inte det längre. :)

Maxborder
0

Ja han har ju förstås lätt att stressa upp, dock här hemma inga problem att ta det lugnt heller….. Har kännt lite den senaste tiden att han hamnat i en liten period med mycket stress. Vi har en stuga där mina föräldrar bor och dit åker vi ca 1 gång i månaden och där har han det svårt att ta det lugnt då det är mycket att ha koll på…. Mina föräldrar har en gård med får, oxar, höns och han ha väl inte riktigt hittat "sin plats" där än. Förhoppningsvis blir det lugnare när han börjar känna sig mer hemma där, har ju inte haft stugan så länge…. Hur skulle ni göra när det kommer till passivitet när vi är hos mina föräldrar? Är ju en hel del att göra där så vi är ju för det mesta utomhus när vi är där uppe, och då blir det lätt en hel del spring och stress för vår hund…. Veckorna annars är han på hunddagis, även det kanske lite stressande men personalen säger att det går bra o att han kan koppla av där. Lägger blod spår ibland, dock inte så regelbundet men en par st i månaden blir det i alla fall. Har nyligen avslutat en rallylydnads kurs som vi gick på 1 gång i veckan en period. Däremot har jag lite dålig diciplin att träna själv seriöst utan det bli lite då och då när vi inte har nåt att göra. Då bli det även lite trick träning….. Givetvis kvälls runda varje kväll. Ibland bara en sväng med koppel, ibland går vi till skogen där han får springa löst. Nån dag i veckan oftast lörd el sönd har vi en "ha tråkigt dag" och då ligger han mest och sover o degar…. Vilar upp sig lite! Så ungfär ser det ut för oss. Hur och vad tycker ni? För mycket eller för lite? Kanske lite dålig struktur på uppläget? Känner som sagt ibland att det finns lite väl mycket stress i honom o tar gärna mot tips hur vi kan få honom lite mer lugnare.

Maxborder
0

Måste tillägga också att på dagis har dom rasthagar som dom går i både fm o efm, o här hemma har vi en hyffsat stor tomt som han få gå lös på eller som sagt skogen. Så han får springa av sig mycket, däremot skulle kanske lite mer hjärngympa inte va helt fel… O så passivitets träning i olika miljöer kanske….. När vi är på kurs har han blivit duktig på att lägga sig o ta det lugnt mellan övningarna!! Eftersom han är på dagis är han nästan aldrig ensam här hemma. Kan bli nån timme nån gång ibland om man ha nåt ärende man ska göra….

Cahira
0

När Apache var som mest stressad så tog jag upp cykling. Springmotion är som meditation för hundar och det hjälpte honom bli trött i kroppen och då kunde vi chilla efteråt eller köra lite nossök med godis i gräset. Rätt så lugn aktivitet. 

Ca 3-5 ggr i veckan tog vi 20 minuter träning för att få upp relationen och för att jag hade tänkt tävla med honom. Tränade apportering så han skulle känna att han hade ett jobb (och han hade NOLL föremålsintresse så det tog ett tag)

Klickerträning freeshejping där hunden får tänka självständigt kan vara bra när stressen är lite mer under kontroll. Många tycker att man ska vila ut stress och jag tycker att den ska ut ur kroppen men under kontrollerade former.

Så trots att apporteringen var lite stressande så fick han ändå UT stressen, han fick utlopp. Men cyklingen gjorde helt klart mest nytta för oss.

Maxborder
0

Godissök är toppen på Max också!! Det gör vi lite i princip varje dag mer eller mindre…. Brukar även använda oss av träd ibland! Det med cykling lät ju intressant! Kanske ska lära Max det i sommar. Få väl börja med att styra cykeln bredvid när man går så det är ok utan att han stressar upp…. Hur gjorde du när du började cykla med din hund? Har ju hört talas om att gå på gåband också ska va bra för stressade hundar. Vi har gått 2 klicker kurser, en valp kurs och en fortsättningskurs, och klicker tycker jag är toppen! Märks verkligen att dom får tänka och känns även som att det dom lär sig med hjälp av shejping sitter bra fast i minnet tack vare att dom själv typ räknat ut vad dom ska göra….. Nu har jag dock lite ide torka på vad för nytt vi ska försöka oss på att shejpa in….. :P

Cahira
1

#7 Jag började med att gå med hunden för att kissa och bajsa, sedan gick jag hem, tog cykeln och på cykelns högra sida med hunden på vänster i kort koppel tills han inte drog så mycket åt sidan, då hoppade jag på och cyklade långsamt och röstberömde och sedan hittade en hastighet som fick honom att trava lugnt och inte springa varken snabbare eller långsammare än cykeln. 

Då han blev vanare så kunde jag ta sträckor där han fick springa snabbare för att trycka ut lite mer energi och sedan fick trava igen samt några pauser där jag stannade cykeln, gav vatten och lät hunden kissa. Man får köra lite på känn och ev leda cykeln. Tänk även på att solvarm asfalt kan vara dåligt för hundtassar så lägg gärna handen eller en barfotafot på asfalten för att se hur varm den är. 

Jag kan nu cykla alla hundar lösa eftersom jag bor på landet och jag har bara en väg fram och tillbaka att vara på så jag cyklar mer "explosivt" där de får sträcka ut riktigt och sedan vänder jag hem och tar det lugnare på hemvägen. 

Du får prova dig fram helt enkelt och se vad din hund behöver. Vissa hundar behöver man bara ta i kort koppel (den ska inte kunna springa framför däcket) och cyklar på så fattar de direkt, och så finns det dragiga eller rädda hundar som behöver långsammare anpassning. Vissa kan behöva längre koppel för att kunna gå på längre avstånd från den läskiga cykeln innan de känner sig trygg med den. I värsta fall får man ta med en kompis som leder cykeln åt en.