Vallhundar iFokus

Vallhundar

Etikettvardagslivet
Läst 1682 ggr
[hejhejhej!]
0

För smal BC??

Vad göra??

Sugar Mist
0

Förstår inte frågan?

-

[hejhejhej!]
0

Han är för smal, han bara springer av om vi matar honom! Tips? Tacksam för svar!!

Jetaime
1

#1 Ska nog stå "För smal BC" :)

Vad ger ni honom för foder? Hur gammal är han? Har ni kollat så han ev inte har tex. mask eller liknande?

Sugar Mist
1

Har han mask? Får han för lite mat?

BC's är ju hårt arbetande hundar och kan ofta behöva mer fett m.m.

-

[TeamGolden]
2

Vad får han maten i? Metallskålar kan vissa hundar tycka skramlar obehagligt. 
Hur mycket underviktig är han? En hund svälter inte ihjäl sig inte om den inte skulle vara sjuk, så kolla med veterinär så kanske de måste göra en hälsokoll. 

I vissa perioder slutar vissa hundar äta och vissa är väldigt kinkiga med maten :-)

[hejhejhej!]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alltså han är ju inte jättesmal, men han är väldigt stor för att vara en ren BC, ja ska stå För smal bC):) Tack för era svar.han har inte mask..han är 5. Och får detta;

[hejhejhej!]
0

Han är nog runt Nr 2

isla
0

Vad gör ni för att aktivera honom? Om han springer av sig maten, så beror det förmodligen på att han antingen är understimulerad eller stressad. Hur en vanlig dag ser ut för honom, kan säga en hel del om orsaken till varför han inte lägger på sig.

Hur mycket mat äter han och hur ser hans avföring ut?

vallhund
1

Vad menar du med för smal? Är han 5 år gammal?

Bild på min FäFähunden vid 7 - 8 års ålder han var 68 i manken o vägde ca 25 kg, i sin glans dagar, fullt muskladd vägde han 28, aldrig ett uns underhudsfett.

Unga vallisar kan vara lögn att få upp i vikt, allt rinner av, vid 12 månaders ålder kom han knappt upp i 18 kg.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Cahira
0

Jag skulle avmaska och mata foder med högre protein och fettvärde. Om ni inte vill lämna doggy kan du gå över till doggy professional. De har en svart påse för aktiva hundar. Lycka till!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[hejhejhej!]
1

Tack alla!

[hejhejhej!]
0

Men om han e smal, (man känner ett JÄTTE tunt lager med hud sen bara revben, han är jättepigg och så men har blivit smalare sista tiden känns det som, inte stress) ska man isf småmata mer med godis eller ska han få mer mat? Han får två portioner med en en hundmat som är till för de hundar som lätt går ner i vikt. Två gånger om dan får han hälften av denna burk

Sphynxes
0

BC kan vara svåra att hålla i hull, särskilt unghundar. Men en femårig BC borde ha hunnit komma i bra hull. Personligen skulle jag inte ge det fodret som är på bilden. Välj ett high energy-foder av god kvalitet, eller om du har plats i frysen så kör färskfoder - det brukar hundarna kunna lägga på sig av fort.

Sphynxes
0

Sedan vill jag personligen inte ha ett gram extra fett på mina hundar utan håller dem gärna åt det tunnare hållet. En hund kan kännas tunn över revbenen just, men ändå vara extremt välmusklad runt om. En alldeles för smal hund bygger inte muskler på samma rätt.

isla
1

Jag kan berätta om min hund, som svar på mina frågor, om hur vi gjort.

Jag tog över min hane i oktober då ägaren blivit gravid och inte hade tid för honom. Han är 5 år och tillhör den sortens hund som har ett stort aktivitetsbehov. Detta behov försökte förra ägaren tillgodose genom att kasta boll till honom, vilket gjorde honom extremt stressad. När jag tog över honom var han jättesmal och avföringen rann ur honom pga stressen.

Vi kastar absolut inte en enda boll med honom (boll kastar man inte till hundar, någon kom på det en gång i tiden, att kasta boll med hund, det ÄLSKAR hundar, men saken är den att hundarna blir stressade av det. Det är ingen aktivering för en hund helt enkelt). Vi tränar honom i aktiviteter som gör att han får använda huvudet istället för benen.

Han åt knappt i början för han var så stressad, men idag äter han med god aptit. CA 8-10 dl mat om dagen äter han (ingen högenergimat här, eftersom han lätt blir stressad). Han är ca 65-66 cm hög och igår hos veterinären vägde han 22,3 kg, en ökning med 400 gr sedan vi var där senast (7/3). Känns bra att det går åt rätt håll, men det krävs en del omsorg för att få det att gå åt rätt håll och det går sakta uppåt, men neråt går extremt fort om det väl börjar.

Det jag försöker säga är att er hund kan ha samma problem som min hade, att han helt enkelt är för stressad, alternativt att ni ger för lite eller för dålig mat?!

vallhund
0

Välkommen Sphynxes, long time no see.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[hejhejhej!]
0

Nja, alltså jag tycker faktiskt inte att han kan ha blivit eiktigt så stressad som du beskrev, kanske nått annat också?;) För min hund är inte stressad det vet vi. Och att de skulle må dåligt att att man kastar en boll, de aktiveras och blir glada, som cecar millan satycker jag inte låter särskillt trovärdigt heller..men ni kanske tycker som på hundar iFokus att cecar millan är en idiot som sparkar sina hundar? Hahahah

isla
2

#18 Bara för att hunden inte visar stress utåt, så betyder det inte att den mår bra. Den kan vara stressad även om ni inte ser det. Att han är smal kan mycket väl bero på inre stress.

Har ni varit hos en veterinär och kollat så hunden inte är sjuk? Ger ni tillräckligt med mat (svårt att veta hur stort måttet är)? Har ni provat att byta mat som föreslaget ovan?

Jag står fast vid att jag inte anser att boll är en bra aktivitet. Om han nu springer av sig det han äter, föreslår jag att han får aktivera huvudet istället för benen. ;-)