Vallhundar iFokus

Vallhundar

Etikettoff-topic
Läst 2859 ggr
Cahira
2014-03-25 03:04
0

Drömras?

Har ni någon drömras? Vallhund eller ickevallhund. 🙂

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Winrey
2014-03-25 03:08
1

Schäfer🙂

May the spirit of the wolf guide me in life.

[Mikaelann]
2014-03-25 03:44
0

Eurasier

Candy123
2014-03-25 07:21
0

Australian kelpie och BC

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Sugar Mist
2014-03-25 08:41
0

Australian Shepherd, mao har jag redan min drömras :)

-

Jetaime
2014-03-25 08:57
0

Aussien är min drömras! (Sen är jag hemligt förälskad i pomerenian också, och kommer definitivt äga minst en sån i mitt liv, haha!)

vallhund
2014-03-25 22:04
1

Catahoula Leopard Dog, nån gång i ett annat liv kanske. Tamaskan o så ett koppel Kee Klai. Sarplaninac.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Ronja06
2014-03-25 22:51
0

Tycker Australisk Koolie verkar lite fräna. 

http://www.herdingontheweb.com/Coolie_w_goat.jpg

Mvh Emelie Förlägen

neapeaw
2014-03-25 23:17
0

Schäfer, australian shepherd, rottweiler och border collie är nog några av min drömraser :) " Äger två av dem"

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

www.silverhojdenshamsteruppfodning.weebly.com
Cahira
2014-03-26 02:11
1

Jag själv har hur många som helst. Jag smygdrömmer om en vacker bluenose pitbull, jag drömmer om biewer york, vacker chinese crested hairless och en fullpälsad puff (Frodo är korthårig puff). Jag drömmer om både röd och blå australian cattledog. Jag drömmer om collie, saluki, boston terrier och sjuttioelva andra. :) Livet är alldeles för kort. :)

HarrietKiara
2014-03-26 12:37
0

Australian Kelpie är verkligen min drömras. Passar mig perfekt. ❤️

Love my Kelpie!

Monstertassar
2014-03-26 20:51
0

Drömras är border collie, men de har jag redan och kommer ha flera 😉😃

Annars är mudi min nästa ras 🤪😍😃

Sen är jag dö kär i Chodsky pes, men återstår att se om de blir någon om 10 år framöver och hur de blir med denna nykomna ras till sverige 🤔😉

isla
2014-03-26 22:06
0

BC är min drömras och jag har tre. Skulle gärna ha en Amris också, men får bli i framtiden när jag lyckats övertala sambon om dels en hund till 🤪 och dels att det är en cocker (han är uppväxt med Engelska varianten och inte överförtjust i tanken att jag vill ha en, även om det är den amerikanska jag vill ha 😭).

Cahira
2014-03-27 00:05
0

#12 Amerikanska är JÄTTESÖT nedklippt! Mötte en på stan en gång och föll pladask!

isla
2014-03-27 01:04
1

#13 Ja, visst är de?! :) Helt underbara och fördelen är att de, till skillnad från mina tre BC, inte fäller = inte konstant hundhårsmatta hemma. :-D

Cahira
2014-03-27 01:16
0

#14 Jag var inne på en amris jag med ett tag. 

Sedan kom jag på att den där pälsen på en kogård… Eesh, näää. Tänk dig vad fräscha öronen skulle vara efter en dag i vårgegga och tinande kobajs. 😐

[FridaGenborg]
2014-03-27 09:35
0

Shetland sheepdog är en av mina drömraser och en sån har jag. Sen har jag alltid drömt om en Grand danois, om den drömmen går i uppfyllelse får vi se i framtiden… 🙂

isla
2014-03-27 11:12
0

#15 Hehe, bor själv på gård och jag håller med dig där. BC:na blir leriga nog. Ibland kan man undra vilken gyttjetävling de deltagit i. 😂 Som tur nog finns det dusch. Fördelen är ju att man som sagt kan trimma ner en amris och på så sätt slippa en del lera. Klipper vissa delar av mina hundars päls också, just av den anledningen. Emellanåt ser de inte kloka ut (inte lätt att klippa så det ser snyggt ut alltid) men de drar iaf in in lika mycket smuts.

#16 En jag känner har GD. Superfina, otroligt mysiga men grymt dyra i drift. Inte direkt en ras man tar med sig "hur som helst" hem till folk med tanke på storleken (vilket iof inte 3 BC är heller….). Men visst är de charmiga. 🙂

[FridaGenborg]
2014-03-27 12:35
0

#17 Haha ja jag har varit i kontakt med några också och jag är helt såld. Men att dom är otymplig och dyr i drift är ju det som sambon sätter stopp för ;) (Vi är studenter, så jag kan ju förstå vad han menar), sen är väl inte hälsan den bästa heller vad jag förstått tyvärr. 

Border collie är en otroligt fin ras också, skulle absolut kunna tänka mig en BC men jag har inget intresse av vallning och är rädd att jag inte kan ge den vad den behöver :( Jättesynd!

isla
2014-03-27 14:16
0

Ja, inte bästa rasen att välja som student. Är också student, men jobbar för att klara mig ekonomiskt så vi lider inte så mycket av det här, men lever man på studielån så är det svårt med stora (eller många) hundar.

Det med BC beror helt på vilken hund man får tag i (vilket man förstås inte vet innan man skaffat den). Mina två tikar är sådana som skulle kunna leva livet nerbäddade i sängen, om de fick, även om de gärna är ute och tränar också. Min hane däremot blir ett nervvrak om han inte får sin dagliga stimulans. Igår fanns varken tid eller ork att ut och träna och han höll på att krypa ur skinnet pga detta. Idag började vi dagen med ett hårt agilitypass och nu ligger han i sin fotölj och sover. Får han valla så kan han nog klara en dag utan träning, men just nu har vi inte den möjligheten tyvärr, utan vallning blir när vi har möjlighet att åka till hans uppfödare (en timme bort) och träna på deras får.

Som sagt, har man "tur" så får man en hund som mina tikar som klarar ett liv utan överdrivet hög stimulans, annars får man en arbetsnarkoman som min hane. Men vill man tävla höga klasser, så är det helt klart en sådan man ska ha och matte älskar honom just för det. ❤️

[FridaGenborg]
2014-03-27 14:49
0

#19 Nä, precis. Men det är tur att vi är två stycken så det fungerar ganska bra nu med en liten hund :) 

Jag har förstått att det är olika från hund till hund, alternativet är väl att köpa en hund som är lite äldre så man vet vilken typ av aktivering dom kräver. Kanske blir en i framtiden när jag är färdigutbildad och har stor gård med massa djur 😉

[TeamGolden]
2014-03-27 20:12
0

#17 Jag har en amrismix! :) Han är underbar och älskar verkligen amrisens temprament, de är livliga och vänliga men väldigt tuffa! :) min är också nedklippt/rakad för med sin långa päls fastnar massa saker i den och han är jättesöt som nedklippt, ser ut som en helt annan hund, han är dock ganska stor för att vara amris (mix med papillon också men kan vara nånting mer i honom då han är så stor och grov) 

Min drömhund är bordercollie, och sen har jag en del andra raser också, både vanliga och ovanliga b.la riesensnauzer, schäfer, ungersk vizla och pitbull

Kitten86
2014-03-27 21:00
0

Enda sedan barnsben har jag haft en dröm om att en dag äga en Rottweiler då jag alltid gillat dem. Minns när jag gick med min mamma på stan en gång när jag var liten, ca 5-6 år, och att jag sa till henne "en sådan hund skulle jag vilja ha" och min mamma svarade "det får du skaffa när du är vuxen och flyttat hemifrån". Har över åren som gått lärt mig mycket om denna ras, och många andra, och vet att jag endast kan skaffa en rottweiler den dagen jag har den tiden som krävs. Så vi får se om det någonsin sker…

Har även alltid gillat en handfull andra raser så man vet ju aldrig vad som händer i framtiden.

Wenniz
2014-03-28 11:06
0

Irländsk Vattenspaniel :)

• Nederlandse Kooikerhondje -
[[Boris Sager]]
2014-03-29 17:02
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Egendomligt nog, för mig Yorkie.