MINIATURE AMERICAN SHEPHERD
någon som vet lite mer om denna "nya" rasen än jag som kan berätta? Lite nyfiken av mig :)
har dom godkänts som ras nu? 
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
Ja, tydligen ! :)
läste på lite, den är ganska ny i sverige finns ungefär fem uppfödare. Någon som kan berätta mer av erfarenhet? :)
Det är ingen "ny ras", det är en sk. Mini Aussie, alltså blandrashund.
"I Sverige är dessa hundar alltså inte registrerbara och räknas därmed som blandraser. Att föda upp ej registrerbara hundar samtidigt som man föder upp renrasiga hundar som registreras inom SKK är inte förenligt med SKKs grundregler."
Går att läsa på SASK:s hemsida.
http://www.eyeam.se
Tack för informationen ! Jag läste iallafall på en sida att den hade blivit godkänd som ras :) men tack ! :)
jo som jag hört så ska dom börja registreras som miniature north american shepherd (tidigare mini aussie), men jag tror inte det var förns i maj nästa år eller nåt liknande.
Miniature American Shepherd är godkända i USA. Det är även påväg till Sverige.
Min uppfödare föder numera upp MAS, och dem förklaras som en Aussie i miniatyr. Men rasen är ny och avlas fram på dvärg-defekter och många MAS har inte ett psyke på topp.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
"Mini aussien" kan väl beskrivas som en hund vars avel baserats på små australian shepherds. Tycker att det är lustigt att någon över huvud taget kan få för sig att köpa en "mini aussie" med tanke på den "vanliga" aussiens problem. Inget MH, inga arbetsprover, inget krav på hälsotester, ingen möjlighet att tävla bruks med en hund som ursprungligen var en bruksras - där har du en mini aussie.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
#7 Förmodligen är man bara på jakt efter en söt sällskapshund med "läckra" färger… SUCK!
Efter att ha frågat SKK om det stämmer det här med mini aussie-registrering så verkar det inte vara fastställt än i och med att de följer FCI's reglemente och FCI inte har erkänt dem som ras.
Det är väl såhär att om en ras godköns i sitt hemland så godkäns den av FCI? (eller är det av SKK, kan inte det där…)
Det är väl därför det pratas om att den ska godkännas i sverige
Jag har inte riktigt full koll på hur registreringen går till men jag vet att min Dansk/Svenska Gårdshund där den svenska klubben bildades 1993 men den blev inte FCI-erkänd förän runt 2008.
#10 Nej, det finns många raser som är godkända i hemlandet eller i andra kennelklubbar, men ej i FCI.
okej, då är jag helförvirrad som vanligt 
Miniature American Shepherd är ännu inte nått fullt godkännande i USA men är på god väg. De tar i maj steg2 av 3 mot ett fullt godkännande.
En MAS är ingen blandras. SKK har inte patent på hundraser i Sverige och att den inte idag kan registreras i SKK innebär att de inte är registrerbara, har inget med blandras att göra.
Att påstå att en MAS är en hund avlad på dvärgväxt visar bara på att man inte vet vad en dvärggen innebär. Hundarna har funnits lika länge som Aussien men målmedveten selektering mot de mindre individerna påbörjades först på 60-talet. Det föds än idag individer i aussiekullar som mer motsvarar en MAS i storlek. Små aussies används fortfarande i aveln och det de flesta uppfödare av MAS önskade var att rasen skule godkännas som en variant av Aussien. Aussiens moderklubb USASA motsatte sig detta men stödde MASCUSAS väg mot ett godkännande som egen ras i AKC
När rasen blivit godkänd i AKC tar det inte så lång tid att få den godkänd i SKK. FCI däremot är en mer tungrodd apparat så där kan det dröja.
Och nej, jag valde inte ras efter flashiga färger. Efter att ha fött upp sheltie i 20 år så föll jag bara pladask för dessa hundar. Är idag inte medlem i SKK p g a att jag inte vill bryta mot några regler men så fort MAS är godkända i SKK kliver jag in igen.
Skall bli spännande att få vara med från början. Inte säker på att den kommar att bli poppis i brukskretsar eller användas i vallning men anlagsprov skulle vara välkommet för just deras vallegenskaper, samarbetet med föraren och vilja att vara till lags är fantastiska egenskaper att arbeta med.
"I Sverige är dessa hundar alltså inte registrerbara och räknas därmed som blandraser. Att föda upp ej registrerbara hundar samtidigt som man föder upp renrasiga hundar som registreras inom SKK är inte förenligt med SKKs grundregler."
Som jag skrev ovan…
Hur avlade är dessa på arbetsegenskaper (vallning tex)?
De räknas inte som bandraser "I Sverige" för SKK har som sagt inte patent på raser och kan inte skriva om Svenska Akademiens Ordlista.
Det finns MAS som vallar men vanligast är nog bara anlagstester. Däremot används deras egenskaper inom andra områden naturligtvis. Vad gäller vallning i AKC så har de nu rätt att delta och de första resultaten börjar att ramla in.
Skulle jag välja en renodlad vallhund i arbete med djur föll nog inte lotten på varken MAS eller Aussie. Har själv haft god hjälp i mitt arbete av Schäfer, Welsh Corgi Pembroke och Border Collie.
Enligt SKK räknas de som blandraser, det var det jag ville få fram.
Hur får du in ordlistan i det här? Tror du att det står "blandras" och så är det en bild på mini-aussien?
Jag tänkte mer hur avlade är de på vallning, hur kan man avla storlek samtidigt som man avlar vallanlag tex när rasen verkar inte verkar ha så himla stor avelsbas?
Jag har dessutom hört att Sheltien är inblandad i mini-aussien och inte bara små individer som andra påstår.
Vilka områden används de inom?
De får väl inte starta bruksprov (rätta mig om jag har fel) inom SBK tex. ?
Och den vanliga Aussien är ju en brukshund.
Hur utvärderar man dessa bruksegenskaper om hundarna inte utför prov?
Blandras står definierat i svenska akademiens ordlista det är inget ord som SKK rår över. Googla gärna ord du inte förstår. Du tjänar inget på att försöka förlöjliga mig för din skapade bild av mig är mycket långt ifrån verkligheten. Är det här kanske en grupp som försöka mobba ut nykomling det första de gör med en egen svans av gillare bak sig. I så fall kan jag gå med en gång för då är du inte värd det jobb jag redan lagt ner på att svara på frågor.
Med ditt sätt att resonera så har jag alltså inte vallat med en bordercollie utan en blandras då. De var inte med i SKK på den tiden.
Ser du uppfödare av en ras som en homogen grupp där alla kan svara för alla? Jag kan iaf inte svara för hur MAN gör däremot köper jag in material från både USA och andra länder och de har olika bakgrund samt ser till att jag har en så bred avelsbas som möjligt bl a genom att para utomlands och använda mig av insemination.
Efter 20 års avel av sheltie så ser jag inga spår av sheltie i materialet jag har. Man hör så mycket om man bara lyssnar riktigt hårt.
I avsaknad av SBK får man lita till egen kunskap samt till det nätverk av kunniga människor man har omkring sig.
Jag ser till att göra mitt jobb så grundligt jag kan. Vad gör du för att öka trivseln på detta forum? Eller är det kutym att försöka trycka ner nybörjare i stövelskaften?
#18 Jag tycker att Lucifer06 ställer väldigt relevanta frågor (som du dock inte verkar vilja/kunna svara på) och inte alls försöker trycka ner dig.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
Hade frågeställningen varit utan hån hade jag nog ansträngt mig mer men man tappar snabbt lusten när man är dömd på förhand.
"Blandras står definierat i svenska akademiens ordlista det är inget ord som SKK rår över. Googla gärna ord du inte förstår"
Sa jag att jag inte visste vad en blandras var?
Jag sa att ENLIGT SKK… Skk är ju trots allt den största hundorganisationen vi har i sverige och är även mest anknuten utomlands till större klubbar.
Du säger att jag "hånar" dig genom att ställa relevanta frågor om en ras som inte är erkänd inom skk/fci idag.
Är det inte ett lika stort hån som att påstå att jag är helt retarderad vad gäller ordförståelse?
Jag har dessutom aldrig nämnt Mini-Aussien med ordet "blandras", bara att de räknas som en…
Om du visste något om BC så står ISDS (International Sheep Dog Society) utanför kennelklubben med så i stort sett alla BC-importer från tex UK är ju "blandraser" tills de registreras i SKK.
Det här är ett diskussionsforum där vi ska diskutera saker rörande vallhundar… Jag frågade frågor och istället så blev du arg och försökte trycka ner mig…
Lite fjantigt att "sjunka till min nivå" om jag nu ens var nere någonstans.
Efter lite googlingar så verkar du även vara tillräckligt gammal för att veta det.
Jag dömer verkligen inget/ingen i förväg.
Såna som du är en av anledningarna till att jag lämnar iFokus till och från…
Ingen idé att diskutera saker som folk bara ändå vill mörka eller inte har svar på och går till personangrepp istället.
Nej SKK klassar inte ISDS hundar som blandraser, var ha du fått det ifrån?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Isds-hundar tillhör inte kennelklubben… Vi har dispens för att ta in såna i skk. Som jack Russell terrier och Jrtc of Sweden.
# 23
Jag vet att ISDS hundar inte tillhör den Engelska kennelklubben, dock erkänner SKK alla ISDS hundar som renrasiga BCs, oavsett vilket land de kommer ifrån.
Hur du kan jämföra det med en klubb som inte är SKK/ISDS ansluten o vars hundar inte klassas som renrasiga av SKK övergår mitt förstånd.
SKK/FCI ansluten skall det naturligtvis stå!
Om du läst mina tidigare inlägg så menar jag ju på att de 'räknas som blandraser' enligt kennelklubben så länge de inte är reggade. Det finns ju även renrasiga oreggade BC som ändå räknas som blandras trots att föräldrarna är reg. BC (typ utan vallmerit). Förstår du hur jag tänker då? Inget att hetsa upp sig över…
Jag har läst dina inlägg o stör mig på att du använder termen vi. Dina åsikter inkluderar knappast mig eller andra SVaK medlemmar.
Det var ju synd att diskussionen skulle urarta redan innan den kom igång. Jag blev jätteglad att se att det skrivits om denna ras här och inte mindre glad när en av de mest kunniga om rasen vi har i landet svarde på de frågor som kom upp. Då är det synd att det ska rackas ner och gnällas.
Låt mig påminna om att alla raser har börjat någonstans, ingen ras var godkänd från första individen!
Det är knappast uppfödarnas fel att SKKs regler innebär att deras hundar så länge rasen inte är godkänd, inte kan starta på MH eller bruksprov!
Hur tror ni att man har fått fram pudlar eller tyska spetsar i olika storlekar?
Tror ni inte att collie. bordercollie och sheltie har ett gemensamt förflutet? Och hur blev de de raser de är idag? Jo, genom selektering!
Det jag ställer mig frågande inför är hur man kan bedriva selektiv avel på storlek, på en ras som redan är så pass ojämn som aussien är. Om man har ett brett utbud med jämn kvalité så kan jag se poängen i att börja selektera storlek ex. vis. Men med tanke på hur aussien ser ut idag i sverige har jag mycket svårt att se vart avelsmaterialet kommer från.
SKK hindrar ingen från att kopiera ett HM-protokoll, göra egna banor och utvärderingar. Är övertygad om att det finns utbildare provledare som skulle ställa upp om frågan framfördes på ett bra vis. För mig skulle detta vara en självklarhet om jag försökte få in en ny bruksras.
/Aremea
Miniaussien, eller vad man nu väljer att kalla rasen, har funnits i USA i flera årtionden. Så det är inte så att man selekterar ut små aussies nu, utan dem har man redan (sen är det möjligt att stamboken är öppen för inmönstring, det har jag ingen aning om). I alla fall så finns det många hundar och många uppfödare i USA (och även andra dear av världen), så det finns alla möjligheter att selektera på annat nu för tiden. Många hundar av rasen har visat att de är väldigt bra på agility, flyball och frisbee!
Att göra egna MH-banor och utvärderingar skulle orsaka massor av skitsnack, det kan jag lova! Jag är inte så säker på att SKK/SBK-utbildat folk får döma inofficiellt. Utställningsdomare får det i alla fall inte.
Dock finns det ju många olika sätt att få reda på en hunds mentalitet och jag är säker på att uppfödarna gör vad de kan.
Jag är inte så säker på att man vill klassa Miniaussie som en bruksras, om man med bruksras tänker sig hundar främst för bruksgrenarna. Men däremot som en liten arbetsvillig hund som man kan göra många olika saker med.
#10 Jo, det stämmer faktiskt på sätt och vis. Men det är bara ett av flera krav :) Så de måste vara godkända i sit land+ lite fler saker. Sen är jag ju inte expert, så vet inte mycket mera.
Hej!
Jag valde MAS eftersom jag tycker att de som jag träffat har varit väldigt trevliga och vackra, och de passar för min livsstil och det jag vill göra med min hund. Och för att det är en frisk ras. Jag gillar även Australian Shepherd, labrador, vinthundar och Kleiner munsterländer.