Behöver rastips
Hej! Jag har ett mindre jordbruk med mjölkkor och en grupp får. Jag har länge känt att jag skulle behöva en vallhund. Tycker det verkar väldigt roligt att valla men har ingen erfarenhet av det. Jag är ingen särskilt aktiv person och är tveksam till om jag skulle räcka till för att hålla en border collie nöjd. Vad kan ni ge för råd till en ganska lat bonde?
Livet kan vara krokigt, men aldrig utan mening!
Se om du kan åka nånstans där de håller kurser eller vallar privat och se om du kan få råd, erfarenheter och tips samt kanske se lite med egna ögon vad som du tror kan passa dig. Det finns nötvallare som är mjuka nog för även får så det finns några raser du kan välja mellan.
Om inget annat kan du kanske få kontakt med någon som har vallhund som du kan anlita då det behövs?
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Tack för svaret :) Tyvärr så vet jag inte någon på någorlunda nära håll som har vallhund för att jag skulle kunna anlita vid behov. Vilka är de raser du tänker som skulle passa?
Det finns många här med mer erfarenhet av praktisk vallning än mig, men border collie, kelpie (både "vanlig" och working kelpie) och working aussie är väl de vanligaste har jag för mig. Det finns även de som vallar mer lite "ovanligare" raser som kan passa en lugnare livsstil, t.ex. korthårig collie. Men jag vet inte hur khc fungerar på kor.
Hur Lancashire heeler skulle fungera vågar jag inte heller svara på, vet inte hur mycket vallinstinkt är kvar i rasen men kan tänka mig att den kan vara en bra "mellanlandning" med om du inte vågar skaffa en av de högkrävande raserna.
Har även sett vallande corgis här och där online men det är nog ett rätt så osäkert kort då de inte avlas på vallinstinkt på samma sätt längre.
Kor brukar kräva en hund med lite jävlaranamma iallafall, därför jag inte vågar svara på om en korthårig collie skulle ha det som krävs eller ej. Men en KHC skulle absolut kunna gå att använda på fåren med en bra instruktör. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Kolla på http://www.svak.se/?page_id=174 så hittar du närmaste lokalklubb. någon i styrelsen kan säkert berätta om det finns hundar i din närhet som kan hjälpa till vid strul, dock behövs det en erfaren hund för att arbeta med oinvallade djur.
Mjölkkor brukar vara lättvallade iaf om man har lösdrift o kalvarna inte går med i samma grupp som mjölkkorna.
Jag skulle föreslå BC/WK eller aussie från vallande linjer, beardeds finns oxå några vallande linjer hos.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Tack så mycket för svaren :)
Australian Cattledog :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#6 Med tanke på att det bara finns en ACD som klarat VP, tror det var på 5:e försöket så är det inte en bra ras att föreslå till en som vill ha en hund som arbetskompis för djurhantering.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Border Collie och Working Kelpie är de säkraste korten om man vill valla. En aussie från vallande linjer funkar också. De är de raser jag hade satsat på. #6 Finns en acd som klarat vp, ingen ras jag hade satsat på mao.
-
Ja nej det visste inte jag, tyckte annars som det lät som en ras för TS.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)