Kor, får, ankor..?
Ni som provat på både får, kor, ankor (kanske till och med andra djurslag, grisar, getter eller vad man nu mer kan tänkas valla..)
Vilket tycker ni är roligast? Vilket ger mest utmaning? Vilket tycker ni är lättast och svårast?
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Själv har jag och Zuki bara provat på får, och endast ett fåtal gånger, så kan inte uttala mig så mycket här. Känns som att ankor kan vara rätt svårt, men skulle vara otroligt roligt att testa… Gäller väl här att hunden inte är för "het" och går på djuren. Där är väl fåren mer förlåtande… Kossor verkar lite läskigare då dom är så stora, haha!
Jag tycker att höns är otroligt roliga :) de springer efter en. de gör roliga läten. det är ganska lättskötta och urgulliga.
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
Olika djurslag innebär olika svårigheter eftersom de agerar olika på tryck. Fridolf och jag har vallat höns, får och getter. Till våren hoppas jag på att komma iväg på nötkurs också!
Getter är svårvallade, de agerar som smarta lantrasfår. Splittrar sig, siktar upp på svårtillgängliga höjder osv. Inget problem för Fritte dock, efter en halvtimmes försiktig men bestämd vallning gick de undan fint för hunden! (de var helt ovallade när vi kom dit för att hjälpa till med klövvård)
Vallat får, ankor, kor, höns och gäss. Ärligt talat gillade jag gässen bäst.
#4 Av vilken anledning gillade du gässen bäst?
Jag tycker att en bra hund ska klara basala jobb med de flesta arter som man kan behöva valla, och man bör använda dem strategiskt i hundens utbildning. Fåglarna plockar fram djurkänsla (precis som springiga får), vilket är jättenyttigt för raser/linjer som är lite mer uppresta i sin vallning. Min erfarenhet är att det går alldeles ypperligt att plocka fram lite eye i en aussie också om man tränar genomtänkt, och då är lättflyttade och flyktbenägna djur jättebra. Däremot gäller det ju som alltid att träna på djur som inte är stressade men heller inte allt för tröga och tama - annars är det meningslöst.
Menar du att kroppsvallare har automatiskt sämre djurkänsla eller missuppfattar jag?
#5 De var som ett mellanting mellan får och ankor. :)
Nöt alla gånger.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#8 Ah spännande!
#9 Varför? (om man får lov att vara nyfiken)
Ja, jag ser absolut ett sammanhang mellan låg djurkänsla och kroppsvallning. Med djurkänsla avser jag koncentrationen och förutseendet av djuren, och hundens förmåga att anpassa sitt tempo och sin placering enbart i förhållande till djuren, utan styrning.
#10 Man blir inte omkullfallen av får i knävecken!
Jahapp, jag har inte upplevt det som att kroppsvallare (oavsett ras) har mer problem med det än eyehundarna.
Och min upplevelse är den motsatta. Visst kan även eyehundar vara heta, men när man hjälper dem att slappna av och komma till arbete så sköter de resten själva på ett helt annat sätt. Bara en sån sak som att hunden måste vara ganska nära djuren för att kunna kroppsvalla, och därmed också förlorar översikten på en stor flock.
Vänta nu… hunden måste vara nära djuren för att kroppsvalla?
Kroppsvallande hundar är för mig upprätt arbetande hundar i första hand, inte närgående hundar, så är det i alla fall i aussievärlden. Hundar som vallar huvudsakligen utan eye. Lite osäker på vad det innebär för dig, svårt att diskutera om man inte har samma definition?
Huruvida de är närmare eller inte har väl ändå med individens utstrålning och attityd att göra, träning också, och absolut inte minst djuren som ska vallas (vilken sort, vad de är vana vid, dagsform, flocksammansättning, you name it). De ska ju vara så nära att djuren flyttar sig, men inte så nära att de flyr. Bubblan skiljer sig väl från hund till hund även om de arbetar med eye, eller har jag fel? Är den alltid exakt för eyeare oavsett individ och oavsett flock?
För att lägga till lite observeringar… Jag har sett en hund gå in i hagen och fåren stressa upp sig innan den hunnit göra något alls, och samma flock lät en annan hund gå i rumpan på dem, en tredje hund gick de kolugnt för men på ett betydligt större avstånd än hund nummer två. Vad jag har fått lära mig (och det har inte bara kommit från folk som pysslar med kroppsvallare eftersom jag gärna går för andra om tillfället ges) är att det handlar om på vilket avstånd djuren är bekväma med att ha den… och hunden SKA i mina ögon kunna anpassa sig. Oavsett om den arbetar upprätt eller med eye.
Absolut har olika hundar olika "tryckavstånd". Håller med dig om det mesta men kan villigt erkänna att jag aldrig sett en kroppsvallare självständigt välja ett bra avstånd till djuren, de tenderar alltid att glida upp nära och börja pendla i hasorna. Även en mycket eyeande BC kan ta till kroppsvallning på tunga nötter tex. och går då från koncentrerat arbete på avstånd till att börja arbeta upprätt mycket närmre djuren.
Ja har man inte sett det förstår jag att det är svårt att tro det, å andra sidan, en hund som arbetar i hasorna behöver troligtvis vara i hasorna för att det ska gå framåt… står den längre bort och inget händer gör den ju inte nytta överhuvudtaget :P
Tråkigt att du har så dåliga erfarenheter av kroppsvallare, hoppas du någon dag får träffa en redig och välutbildad hund som visar att det finns mer än ett sätt att få jobbet gjort. :P
Jag har jättebra erfarenheter av BC som kroppsvallar på nöt! Däremot på får så har kroppsvallarna efter lite stöd plockat fram eye, och helt plötsligt flyttat fåren både effektivare, rakare och på ett större avstånd. Jag har själv en BC som är kroppsvallare i första hand, men när han får fram eye svarar djuren betydligt bättre på honom.
Och mina erfarenheter är inte baserade på en handfull hundar, utan snarare ett drygt 50 -tal som jag följt närmare. Har tränat upp fem arbetshundar för egen del.
50-talet hundar och ingen kroppsvallare som gjort ett bra jobb utan eye på får, vilken tråkig statistik. Eller, tråkigt att hundarna måste flytta får för att vara bra, och ha bra djurkänsla. I min ras värdesätter man duktiga nöthundar betydligt högre än fårhundar men så är det ju en annan ras också, som sagt, framtagen för att jobba just mycket med nöt osv… men det vet du ju redan. :P Många vallar alla tre djurslagen med sina men alla hundar är inte lämpliga till det, och det behöver de inte vara. Något jag tror att man ofta glömmer är att de kanske inte BEHÖVER vara duktiga på det ena om de är duktiga på det andra för att vara bra vallhundar. Eller ja, det är ju min åsikt. Får är inte 'slutstationen' eller den enda mätstickan i min värld i alla fall…. med det ska sägas att jag själv föredrar får, utan tvekan. Men jag respekterar en bra kohund som bara den, för jag vet vad som krävs i en knivig situation.
Du är säkert jätteduktig, med jätteduktiga hundar, men jag har inte utmanat dig i någon muskelmätning över vem som har mest erfarenhet (jag har inte tränat en enda border och har inget intresse av det, aldrig haft), däremot har vi helt klart -olika- erfarenhet av arbetssättet hos hundarna, olika preferenser helt klart och definitivt olika erfarenhet av aussies som är den ras jag gladeligen håller mig till.
Jag har, för att avsluta pläderingen, sett duktiga kroppsvallare, och är högst benägen att tro att jag har förmågan att avgöra om en hund är en trevlig vallhund eller inte, trots att jag inte har din erfarenhet av din ras. Jag kan läsa får, och jag kan se om ett jobb blir gjort, prioriterar jag raka linjer? Nej, inte heller hur duktiga hundarna är på att lägga sig ner självmant, eller hålla ett jättestort avstånd. Få jobbet gjort utan att stressa djuren, utan att jag behöver lägga mig i mer än nödvändigt, så är jag nöjd. Men det är förstås inte definitionen av en bra vallhund för alla, och jag tänker inte pracka på någon den heller.
Tror inte jag har mer att tillägga, eller behöver tillägga. Vi är inte överens om vad en bra hund kan vara, och så är det med den saken.
Det var värst vad du tar i. Men jag tror också vi kan enas om att vi i praktiken inte har samma syn på vad som är en bra vallhund.
Har du funderat på hur lämpligt det är att du är Sajtvärd på en sida som heter Vallhundar (inte Border Collie) när du är så tydlig med att det bara finns en ras som duger? Jag kan tycka att det är lite tokigt. Inte minst med tanke på att du är tydlig med att du kan och vet allt med all din erfarenhet. Nu har jag träffat tillräckligt med borderfolk och instruktörer som hållit på sedan innan du föddes för att veta att du inte är en representant för vad Alla tycker definierar en bra vallhund, med mera, men folk som kommer till en sånhär sida borde inte behöva bemötas så överlägset och domderande av sajtvärden. Oavsett ras och arbetssätt. Du sitter och kallar alla hundar som inte följer din mall dåliga, undermåliga, BC eller inte, utan att skämmas? Inte konstigt att sajten är så inaktiv. Grattis, en medlem mindre.
Har du öht läst vad jag har skrivit?
#21 Nej vad tråkigt Linda..
Jag känner att jag inte har någon direkt erfarenhet nog här för att lägga mig i denna diskussionen, tappade bort mig en del när jag läste, såå..
#21 Jag förstår att du inte vill vara kvar här efter en sådan bredsida som du levererade med ditt inlägg, inte speciellt trevligt eller för den delen genomtänkt.
Tråkigt att du med din imponerande ålder o erfarenhet hemfaller åt personangrepp istället för att bidra konstruktivt till sajten.
Till ämnet!
Jag vallar både kor och får!
För min del med mina Bc, tycker jag nöt är enkalast! Går inte så ruskigt fort där och man hinner rätta till fel mycket mer än om det vore får. där emot tror jag att man måste ha en lite tuffare hund för att klara flytta på mycket nöt, då dem inte ofta har lika mycket respekt för hunden som får har.
Får är lite mindre och snabbare, och brukar också gå lite snabbare. Är ju så klart individuellt från djur till djur :-)
Detta är min åsikt :-)
Med vänliga hälsningar
Emma