Vallhundar iFokus

Vallhundar

Etiketthundträning
Läst 1277 ggr
Jetaime
0

Ert senaste vallningspass!

Tänket att det kunde vara kul att läsa om andras senaste vallningstillfällen, så är det bara att fylla på efter hand! :)
Hur det gick, hur det kändes osv!

LinDajSon
0

Senaste gången körde jag Jin och lillan hos uppfödarna. Jag jobbade på fösningen med Jin. Kort i lina i arenan för att hitta rätt balans oss emellan, vårt problem med fösningen är att jag lägger mig i för mycket, babblar. Sedan lös i lilla träningsfållan, usch så härlig känsla… jag var tyst och han föste dem framför mig, vi gick olika mönster och han fick fokusera på att läsa var jag var och vilken riktning jag ville gå och så föste han dem dit. Han är så förbaskat fin i arbetet när jag inte lägger mig i… Sen fick lillan träna inkallning i lilla fållan medans fåren var instängda, som belöning fick hon valla pyttelite.. den hunden alltså… hon kommer bli rolig.

Jetaime
1

#1 Spännande med Feng :)

Det var ett tag sen jag vallade med Zuki nu, bli så sugen varje gång när jag ser fåren som går i hagarna när jag har kört till min nya jobb dom senaste 2-3 veckorna! Såg en som var ute med två BC's på avstånd, hoppas jag stöter på dom nån gång :)

LinDajSon
0

Just ja, jag har ett projekt hemmavid med Athos. Han får enbart hålla fåren borta just nu, borta från foderrummet och borta från foderhäcken, även borta från mig när jag fodrar. Funkar fint.

[Aremea]
1

Här har hela flocken kennelhosta så vi lär inte komma ut i fårhagen igen på flera veckor:(

Senaste vallningspasset var faktiskt med en väns 6 månaders aussie. Vi skulle bara kolla av fårintresset och sen fick hon (med långlina på) fösa en grupp om 20 tackor ca 500 meter. Med lite stöd av Fridolf för att räta upp det hela så gick det lysande och valpen visade både fin attityd, stort intresse och grunden till god koncentration. Jobbade bekvämt på lagom avstånd till djuren och var väldigt seriös för att vara första mötet.

Jetaime
0

#4 Åh vad trist! Hoppas dom kryar på sig snart.

Kul! Vad var det för en liten aussie?:)

Stormblomma
0

Senaste passet så körde jag Dreija och försökte jobba med att hon inte skall ha så bråttom när hon skall fålla ut (hon kör gärna "rakt igenom" när jag inte har tummen i ögat på henne) Det går sakta men säkert framåt.
Provade även att valla en Pumi som är med i vårt "vallgäng". Det var…haha. Annorlunda mot BC vallning ;D

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

[Aremea]
0

#5 Det är en kompis till mig som har en liten tik, nu drygt 6 månader gammal. Vet varken stam eller kennel tyvärr.