Vallhundar iFokus

Vallhundar

Etikettövrigt
Läst 7138 ggr
azzzy
0

ee red border collie

Hej!

Letar efter någon border collie uppfödare med färgen ee red men har svårt att hitta någon.

Är det någon här som vet uppfödare med ee red border collie?

[Aremea]
10

BC i sverige föds inte upp efter utseende, enbart på vallningsegenskaper.

Om du mot all förmodan hittar en kennel som färgavlar, så är det med stor säkerhet inte seriös avel.

Ronja06
4

Tror inte du hittar någon ee red i Sverige. Är de andra färgerna inte av intresse?? Finns många fantastiska arbetshundar i Sverige som jag varmt rekommenderar om man vill ha en bra BC.

Vet en kennel i Holland så sätt som har ee-red. http://www.bordercollies.nl/ekennel.shtml Obs. Att dessa hundar är inte avlade på vallegenskaper, hade dessa hundar funnits i Sverige hade de inte kunnat få reggade valpar alltså. (dvs. om de inte klarat VP osv)
Känner några som köpt därifrån och de är nöjda. Dock används dessa hundar för annat än vallning. 

Sverige är unikt, och tar i ansvar att bevara border colliens ursprung. Tyvärr gäller inte detta i alla länder.

Mvh Emelie Förlägen

vallhund
1

# 2 Ja Sverige är unikt, o andra sidan reggas inte arbetande BCs i resten av världen i ländernas kennelklubbar, de reggas i ISDS.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Luppa]
2

Det finns många andra raser som finns i läckra färger, och som kanske passar bättre om färgen är kriterie nummer ett i val av hund. Oskyldig

eemmaf
0

Vet 2 BC kennlar som har red tikar :)

Med vänliga hälsningar

Emma

[Aremea]
4

Jag citerar mig själv: Om du mot all förmodan hittar en kennel som färgavlar, så är det med stor säkerhet inte seriös avel.

De som annonserar ut röda valpar nu är INTE seriösa kennlar. Hundarna är inte reggade, och kan med andra ord vara blandraser av precis vad som helst. 

Stöd inte sån hundproduktion!

eemmaf
0

De som jag vet om är rena vallhundar & den ena vallar dagligen på gård. Dom utseende avlar INTE, utan för att dom har bra vallgener & att dom råkar vara en udda & sällsynt färg är ju bara en kul grej. Och dom är inte efter några showlinjer & har därför inte heller det utseendet.

Med vänliga hälsningar

Emma

isla
2

#7 Är dessa hundar reggade? Vilka då i så fall? Hade nämligen en diskussion om just röda BC:s härom dagen, att det är en färg som knappt finns på ISDS-reggade hundar, troligast just eftersom BC är en ras som SKA avlas på meriter och inte färg och just ee red kräver två anlagsbärare och det är inte det mest vanliga att man får till en sådan kombination just pga det.

eemmaf
0

Japp reggade i SKK, Kennel Amazing Work & Lovemix. Båda två är importer ifrån England :) vet dock inte hur deras färger bakåt ser ut, men i stamtavlan är dom Red. Kan ha misstagit mig också, inte jätte bra koll, men red är dom båda två i alla fall. & Båda två kennlarna är ju vallkennlar, speciellt Amazing Work som föder upp på gård med djur :)

Med vänliga hälsningar

Emma

isla
0

Tack! Tyvärr hittar jag ingen hemsida till Kennel Amazing Work. Har de ingen? Hade varit kul att se. Föder de upp röda border collies? Menar, de krävs ju två föräldrar med genen "ee red" för att få röda valpar och helst ska de ju vara bra vallhundar också, annars försvinner ju meningen med aveln.

SKK-reggade? Men de är inte ISDS-reggade?

vallhund
2

Jag hittar bara Lovemix hundar på Hunddata, http://www.lovemix.se/news_1.html dom verkar bara grundmeritera sina avelsdjur i vallning, resten är agility, dessutom verkar de systematiskt ha gått över från trefärgade till röda o bruna hundar.

eemmaf
0

Dom har bara tikar, vad dom sedan tänker avla på sen vet jag inte. Amazing work håller enbart på med Vallning, ingen agility där. Ska se om jag kan få fram hemsidan till Amazing.

Med vänliga hälsningar

Emma

eemmaf
0

Båda två är SKK reggade.

Med vänliga hälsningar

Emma

isla
0

Sverige är ganska unikt med att kräva arbetsprov för att registrera valpar av BC-ras. Som ovan nämnt så reggas de arbetande linjerna i andra länder i ISDS-registret, det var därför jag undrade om de är ISDS-reggad. För är de inte det, så är det ju inte säkert de kommer från bra vallinjer, även om sedan väljer att valla med de.

För att svara på TS fråga, så är det nog svårt att hitta en ee red BC i Sverige som är registrerad. Önskar du en sådan, rekommenderar jag dig att kika utomlands. Börja tex med Norge, kan hända det finns några sådana här. Själv har jag dålig koll tyvärr.

vallhund
1

#14 Det finns ju en nackdel med att ha hundarna registrerade i SKK, som är en FCI klubb. Nackdelen är att BCs som importeras från andra länder o som är reggade i sina hemländers FCI anslutna kennelklubbar automatiskt blir reggade i SKK (efter ansökan). Fast de har naturligtvis ganska små chanser att få registrerbar avkomma.

En annan fördel med ISDS är att man kommer bort från SKK o kan mönstra in hundar med R.O.M.