Vallhundar iFokus

Vallhundar

Etikettvälja-vallhund
Läst 4548 ggr
tellus123
0

Cattledog skarp?

Hej!

Jag håller på att läsa på lite för att snart eventuellt skaffa mig en ny hund. Familjens älskade Tjära börjar blir till åren och det här blir kanske sista julen hon får några köttbullar.

Tjära är en korsning Bordercollie/Labrador, en väldigt snäll hund men som i yngre dagar kunde vara lite egensinnad och hon valde när hon ville lyssna. Var man inte tillräckligt intressant så kunde man glömma hennes uppmärksamhet.

Nu när vi sitter och ska titta efter eventuellt nya hundar så vill mina döttrar vara med också (9 och 14 år gamla). Det är väl främst den äldre som har fått upp ögonen för brukshundklubben och allt man faktiskt kan göra med en hund: Utställning, Lydnad/Freestyle och Agility är det som står högst på hennes lista och den yngre dottern hänger mest på men även agility där.

Själv har jag alltid tyckt det är roligt att spåra med hund och jag gick en kurs med Tjära för att hon skulle bli kantarellhund men jag vet inte hur duktig hon var på det egentligen.

Hur som helst, förutom en aktiv sällskapshund då så har jag en gård med lite djur och därför kollar jag på vallhundar. Eventuellt skulle man ju kunna lära hunden att hjälpa till att hämta hem hästarna från betet eller fåren. Men jag skulle inte säga att det är något jag prioriterar högt.

Äldsta dottern tycker att Cattedogen är den perfekta hunden. Jag har aldrig träffat någon så det är dörför jag skriver här. Det enda jag läst själv är att när man jämför det olika australienska raserna så är cattledogen "skarpast". Vad menas med det?

Vi är en aktiv familj så jag är inte så orolig att vi inte kan ge den motion tillräckligt. Men vi är en ganska "mjuk" familj som kompromissar oss genom livet så alla blir nöjda.

Bordercollie kommer gå bort då jag sett för mycket dåligt i rasen för att våga ha en sådan själv, det behöver ni inte ödsla energi på att skriva något om. Utan det är dom austrailienska hundarna vi funderar över:

Cattledog, Kelpie, Aussi? (Jag är inte såld på Aussin (än?)  även om yngsta dottern tycker den är "sötast").

Så vad menas med att Cattledogen är skarp? Har den mentala fel?

Sugar Mist
4

Skarp kan uppfattas olika av olika personer. Skarp för mig är att hunden har lätt att ta till bett i situationer de tycker att det behövs, och att den biter värre än vad den skäller. Alltså, alla de raser du rabblar upp är faktiskt arbetande brukshundar och jag skulle aldrig släppa någon av de hundarna ensamma med en 9åring(14åring vet jag inte hur hon är, men jag var själv 14((dock nästan 15)) när jag skaffade en aussie, dock inget att rekommendera) då det är _tuffa_ hundar. Jag hade satsat på en Sheltie i ert fall faktiskt, även om de inte är världens duktigaste vallhund(om ens det) men det är en populär och mångsidig ras som lämpar sig väl för de aktiviteter du och dina döttrar är intresserade av men är inte lika krävande och absolut inte lika tuffa som de "australienska" vallhundarna.

-

[Aremea]
5

Jag håller med Sugar Mist om att det inte låter som att ni främst ska ha en vallhund. Att valla in en grupp vuxna hästar är i stort sett omöjligt (och minst sagt livsfarligt för hunden) så till hästarna ska du inte räkna med att kunna använda hund. Om fåren ställer upp på det beror lite på individerna, men oavsett så behöver de vallas in av en rutinerad hund och förare innan man kan börja använda hund i större utsträckning. 

Ska du ha en hund som fungerar för vallning i realiteten så är det BC eller WK som gäller.

LinDajSon
1

Japp, bc och wk är de enda raserna som faktiskt vallar i verkligheten.

[Aremea]
5

Man kan mycket väl hitta individer av ex. vis aussie som gott och väl klarar att sköta rutinjobben med djuren på hemmaplan. Däremot är det ett betydligt osäkrare kort och kräver minst lika mycket träning som en BC.

LinDajSon
2

Det största problemet efter det att man behöver hitta en aussie avlad till syftet - något som är lite småsvårt i Sverige - är att hitta en instruktör som inte tror att man tränar hunden som en border collie. Eller tror att resultatet kommer vara detsamma. Det skapar frustrerade hundar och rasen får förstärkt taskigt rykte. Jag har en sexmånaders valp som sköter rutinjobben hemma utan tillstymmelse till träning, hon kan inte ett enda kommando. Där har du fördelen med en (bra) aussie. De använder skallen om man som förare har vett att ta tillvara på det. Men jag är den första att säga att alla aussies inte har i en fårhage att göra. Inte heller rekommenderar jag rasen till folk enbart för att de vill ha en vallhund. Jag rekommenderar den faktiskt väldigt sällan. Det här är inga lätta hundar, där är bordern och kelpien betydligt enklare. Både att äga och träna upp till vallhundar (och det finns betydligt mer kompetent träningshjälp för den som skaffar bc eller wk i Sverige). Men en aussie, avlad till syftet och rätt tränad, är en bra vallhund. Inte bara duglig. Inte en halv bc. En riktigt bra mångsidig tänkande vallhund.

vallhund
0

#3 Det är synd att eran rasklubb tog bort sidan om vilka hundar som klarat VP (fd LP) o hur de presterat i olika tävlingar, numera finns bara SVaKs statistik att kolla på, om man inte vill kolla igenom SKKs avels/hunddata. Statistiken om vilka kennelnamn som producerade vallande hundar blev därmed mörkad.

Det fetade är redigerat efter påpekande om förväxling.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

LinDajSon
1

#6 Den sidan ligger kvar. Ingen mörkar något. Sedan heter det VP nu och hette LP förut, inte tvärtom. Jag ogillar när folk säger saker som inte är sanna men får det att låta som att de är det. Det är helt fantastiskt att så fort det gäller en aussie så ska de klara ett vp för att vara dugliga i arbete. Det hör man aldrig om de bc som startar vp flera gånger utan att klara; jobbar de hemma så är de förstås bra vallhundar ändå. :)

vallhund
0

#7 tack för att du påpekade att jag kastat om bokstäverna.

Vad bra att sidan är utlagd igen, länka gärna så vi kan se vilka kennlar som faktiskt avlar på vallegenskaper!

Duglig i arbete betyder olika saker, fixar hunden att förflytta en skock söndervallade finullsfår runt en träningsbana eller klarar den att samla ihop 60 tals gutefår inklusive vuxen bagge eller en besättning köttkor med eller utan horn som inte vill?

Jag är knappast ensam om att ha haft en BC som inte duger till vallning annat än hemma på gården.

LinDajSon
1

Den har aldrig tagits bort. Den ligger där den brukar sa jag ju. Jag skulle kunna ge dig en lista på de kennlar som har den inriktningen men det är bättre att du själv sätter dig in i linjer, åker runt och hälsar på uppfödare och ser deras hundar i arbete, kanske besöker våra tävlingar om du nu är så intresserad. :) Etr VP säger lika lite om en aussie som en border. Aussien är framtagen för att göra det du beskriver. Flytta större flockar besvärliga djur (60 är väl inte precis många), det är där de kommer till störst rätt men de ska vara mångsidiga och klara annar. Även arbeta i trånga utrymmen. Hantera olika djurslag. Med mera med mera.

vallhund
3

Knappast på samma plats, nu återfinns den under champions: http://australianshepherdklubben.nu/resultat/champions
http://australianshepherdklubben.nu/resultat_vallning.html

Att en hund klarat VP gör den inte till en champion, förr fanns en länk i menyn till vallning. Mitt exempel med 60 djur var just ett exempel, ingenting annat. En av mina hundar som presterade underverk hemmavid men som aldrig klarade dåtidens LP.

Jag är knappast ensam om att ha påpekat att AKC vallningstitlar är ett skämt, oavsett om det gäller Aussies eller BCs. Båda raserna har egna prov/tävlingar i egna klubbar.

vallhund
5

Vaden hundras ursprungligen är framtagen för är väldigt ointressant om den inte systematiskt avlats på de egenskaperna.

LinDajSon
3

Suck… i USA, rasens hemland, avlas det på vallning till bruks. Naturligtvis inte alla, det finns show- och utställningsfolk i alla raser. Men du kan hitta tvärrena vallhundslinjer och hundar som är tjugonde (eller mer) generationen arbetsvallare. De har fortfarande en stor plats på gårdar med små till stora boskapsbesättningar. Många har en kelpie, en bc och en aussie och använder dem till olika syften. Samma linjer som finns i USA finns i Sverige eftersom de som vill ta fram vallhundar naturligtvis använder den sortens hundar. Importer, importsperma… Aussien är fortfarande en ung ras i Sverige, få hundar har mer än någon enstaka generation svenskfött bakåt på båda sidorna. Det finns en AKC-inriktad förening i Sverige, Intresseföreningen Kroppsvallarna. Varför du hänvisar till AKC när vi inte har några hundar som tävlar i det vet jag inte, kanske syftar du på ASCA? Vi har en hel del WTCH-titlade hundar, working trial champion, 6xanka 6xfår 6xnöt - två nybörjare, två mittklass, två avancerad krävs på varje djurslag för den titeln. Det är inte det ultimata sättet att visa en hunds egenskaper, lika lite som ett VP som går att göra på ren lydnad och är EN enda runda, men det är ändå 18 rundor på tre djurslag och tre svårighetsgrader som man måste ta sig igenom. Och det är inte så lätt som det låter alla gånger. Personligen ger jag inte ett dyft för någon titel eller prestation i tävlingsform överhuvudtaget oavsett ras. Har jag inte sett hunden jobba vet jag inte om den har rätt egenskaper eller bara är tränad och lydig. Eller har haft tur. Däremot är det roligt att tävla och visa upp sin hund men oavsett ras och tävlingsform ska man nog se på saken men en nypa salt i bakfickan. Men tack för att du är så öppensinnig, trevlig, jag förstår att du tycker att min ras är ett skämt och att de inte kan valla (antar att du sett många?).

[Aremea]
4

Jag har träffat och sett en del aussies valla, och de flesta har varit väldigt trevliga, samarbetsvilliga och lättstyrda. Däremot har de samtliga saknat intresset och känslan för djuren som i min värld är två oerhört viktiga grundstenar för en vallhund. De går ypperligt att arbeta med hemmavid, på tama besättningar med rutinförflyttningar, men är helt meningslösa för en sån som mig som jobbar på upp till 10 främmande besättningar i veckan ibland. En hund utan djurkänsla i såna lägen ställer till betydligt mer än den löser, och det finns inte en chans att jag kan hålla på och detaljstyra hunden på lydnad medans jag klipper får. 

För mig är det oroande att man kallar ASCA/AKCs prov för vallhundsprov. Det tar inte fram hundar som fungerar, och det utarmar begreppet vallhund. 

Likaväl som jag inte lobbar för att ta fram särskilda skyddshundsprov för tibetansk terrier, tycker jag inte att man ska anpassa vallhundsproven för att fler raser ska klara dem. Ett vallhundsprov är (tyvärr) ett väldigt enkelt test baserat på de olika moment som man behöver hunden till på en modern djurgård.

LinDajSon
5

Jag har sagt mitt tycke om tävlingar och prov. Det är inte rätt ställe att bedöma hundens egenskaper. Där är vi väl överens skulle jag tro? Sedan är det väl ändå inte provformer som tar fram "hundar som fungerar" (men hur många working trial champions har du förresten sett, på tävlingar och i faktiskt arbete - vore intressanr att veta om vi nu ska diskutera detta vidare) utan uppfödare och förhoppningsvis kunniga sådana. Det finns aussies med fenomenal djurkänsla och de finns de som inte har det. Sedan finns det en grupp som kanske har det men har tränats felaktigt, i all välmening. Försöker du få en aussie att jobba som en bc så stryper du hundens naturliga egenskaper och får ett konstlat arbetssätt där hunden kräver styrning och lätt hamnar i frustration. De hundar jag träffat som tränats så har varit bleka skuggor av de hundar jag träffat som inte tränats på det sättet uran formats enligt den mall de fötts till. I min värld "behöver" en vallhund inte klara av att åka mellan tio nya besättningar i veckan för att vara en bra vallhund. I min värld är det just jobbet den gör hemmavid, och förmågan att lära sig uppgifterna där och på så sätt underlätta för gårdsägaren - det viktigaste jobb en vallhund kan göra. Varför man skulle vilja nedvärdera det förstår jag inte… inte heller den ständigt återkommande idéen att aussien måste klara allt en border gör och dessutom göra det på exakt samma sätt. Varför skulle den? Det är en aussie. Den behöver inte mäta sig mot någon annan ras. Som jag skrev tidigare, i USA har de ofta olika typer av hund till olika jobb. De funkar tydligen utmärkt.

tellus123
1

Tror flera har missförstått mig, det är ingen vallhund för djur vi letar efter men jag vill  hellre ha en hund med vall än jakt eller drag om jag säger så. Jag inbillar mig att den är en aning lättare att träna när det kommer till vardagslydnad.

Jag vill ha en hund som följer mig på gården och om den skulle kunna hämta hem djur kanske var lite väl mycket önsketänkande från min sida. Vallning är ingenting vi kommer träna seriöst. Träningen förutom vardagslydnad blir tävlingslydnad och freestyle samt agility.

Det blir ju kvällskurser på brukshundklubben när flickorna kan vara med. Dagtid är dom i skolan och hunden och jag på gården.

Men cattledogen är alltså kanske lite för mycket hund för vår familj anser ni? Jag har även kollat på rottweiler då det är en trevlig gårdshund men tror inte den lämpar sig för flickornas intressen tyvärr.

Jag förväntar mig inget gratis, vi kommer lägga ned arbete på hunden efter bästa förmåga. Men vill ju gärna ha en hund med bästa förutsättningar för vad vi vill också.

Sheltie är inget alternativ, inget så långhårigt med korta ben passar på vår gård, tyvärr ;-)

Vad skulle ni rekommendera att vi tittar efter? Det kanske är bättre med blandras ändå om det ena eller det andra är så rotat avlat mot ett håll att det inte passar om man vill göra två olika saker med sin hund?

vallhund
0

De allra flesta hundraser kan man göra mer än en sak med. Även hundar som avlas specifikt på t ex jakt eller vallning.

Självklart kan en blandis passa, men det vet du/ni bara om ni köper en vuxen hund.

tellus123
0

Jag kan ju känna att med en blandras så vet man inte riktigt vad man får. Tjära tex var väldigt mycket jobb när hon var unghund men blev ju väldigt fin och efter hon fyllde 5 så går ju allt på tankekraft (eller snarare rutin kanske?). Men det är den onödigt långa vägen vi gått med henne.

Därför vet jag också att med en ny hund kommer ja ta den till brukshundklubben direkt.

Frågan är bara vilken ras som skulle passa oss. Kelpin kanske? Är den mjukare?

Sugar Mist
0

#17 Alltså, Kelpien, Aussien och ACD'n är vad man kan benämna Skarpa. Det är tuffa, fartiga brukshundar. I ert fall hade jag satsat på något mjukare men som fortfarande kan hålla igång, KH Collie, Corgi, Pumi, Schapendoes m.f. om ni är intresserade av just hundar från grupp 1. 
Bara för att man tar hunden till bk så betyder det inte att "wow vi får en superhund pga bk" och den kommer inte aktivera sig själv eller uppfostra sig själv, den kommer inte bli perfekt eller något i de svängarna. På en BK så tränar man så vitt jag vet, sådant kan man även göra hemma, ända fördelen är att det finns träningsredskap för medlemmarna och störningar som andra hundar, människor och det kan vara högljutt. Vill även påpeka att ta valpen till BK direkt kanske är det ultimata om den inte fått andra sprutan ännu då det finns hundar som kan bära på smittor där.

-

tellus123
3

#18 Alltså jag är inte okunnig inom hund bara för att jag rådfrågar om ras, så du behöver inte skriva inlägg som antyder det

Sugar Mist
1

#19 Jag får uppfattningen att du tror att besök på BK gör en superhund, och då påpekar jag att så är det inte. Aldrig antytt att du är okunnig.

-

tellus123
0

Nej men det måste väl ändå vara bättre förutsättningar för mina döttrar att gå på hundklubb och lära sig av en tränare än att inte göra det?

Sugar Mist
0

#21 Man blir inte gratis utlärd saker av instruktörer på klubben vad jag vet

-

vallhund
1

Lite OT

Svensk hundungdom är ganska billigt att vara med i, man blir automatiskt medlem i SBK o SKK o de har ganska mycket aktiviteter.

Cahira
2

Corgi säger jag! Ni kan spåra, det är inte mycket skärpa och vall, funkar i en familj MEN är fortfarande en vallhund. Det är inte för mycket päls, inte lika vek som en collieras, lagom "liten" att inte vara vägen på gården, lättskött päls om den blir smutsig, äter inte speciellt mycket, och trots sina korta ben funkar absolut till freestyle, lydnad och agility. Finns både welsh corgi cardigan (smidigare kropp och rävsvans) och welsh corgi pembroke (föds ibland svanslösa och kuperas i vissa länder)

Men jag ska varna er, en vallhund är inte automatiskt lättare än en jakthund. En stark vallinstinkt är minst lika jobbigt som en stark jaktlust. De sticker fortfarande för att "förfölja" sitt byte och kan vara minst lika svår att kalla in om man inte tränat in en bra inkallning. 

Annars, om ni absolut inte vill ha en mindre hund, kolla in labrador. :) Lätt med andra djur, följsam, men får kolla leder så den "håller" för agility m.m.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

lillvilda
4

Jag har inte så mycket erfarenhet av cattle dog så jag kan uttala mig om rasen men jag känner att jag kan uttala mig om aussie då vi haft sånna i släkten och jag kan uttala mig om rottis då jag även har erfarenhet av dom.

Med tanke på vad ni vill ha hunden till, ni vill ha en aktiv hund som alla i familjen både barn och vuxna ska kunna använda. Då tycker jag både aussien och rottweilern är fel val. Det är alldeles för mycket hund att släppa barn med även om barnen är erfarna med hundar. Rottisen kommer väga mer än ungarna och har en vaktinstinkt och ett mycket bestämt om än vänligt sinne. De rottisar jag haft att göra med var duktiga att hitta om någon var okonsekventa, de hanar jag hade att göra med testade även rätt hårt under "tonåren". Aussi är lite vall och lite vakt och det finns en viss del av reserverade individer i rasen. Det är risk ni får en hund som inte är så lätt att ha varken runt barnens vänner eller på BHK. Med tanke på att ni är 3 i familjen som ska "bestämma" över hunden och arbeta med den ska du nog ha en som inte är så beroende av en riktigt  konsekvent uppfostran vilket jag tycker både aussien och rottisen är.

Jag har själv 2 blandraser, den ena kelpie, border, lapskvallhund. Den andra också vallhundar men med rottis i. Jag kan säga att min stora blandras vallhundar+ rottis skulle jag inte drömma om att låta min 10 åring promenera. Inte för att hunden är varken olydig eller elak. Tvärtom hon är en mycket trevlig hund och lyssnar väl men ungen skulle inte ha något att sätta emot OM Nalu skulle dra. Hon är ju stark som en oxe.

Min lilla tik är typ tollar storlek och det är mer lagomt. Där har barnen en chans även om jag aldrig släpper mina barn själv med hundarna. Men jag tycker du ska titta på mindre raser som tollare eller sheltie. Hundar som är aktiva men inte så stora. Då blir det roligare för barnen.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

lillvilda
2

Jag ska tillägga att jag håller med dina döttrar, gick man på utseende så ligger både cattle dog och aussie i absolut topp för mig när det gäller fina hundar. Min bror har haft blue merle färgad aussie å dom har varit så vackra. Jag kommer ändå aldrig att äga en aussie, iaf inte så länge barnen är små för jag tycker inte de är familjehundar, de har för mycket vakt.

tellus123
0

#22  Jag skrev ju att det var kvällskurser flickorna kunde gå på hundklubben, inte att dom ska åka dit själva och latja runt, träna själva gör dom hemma på gården.

#24 tack för svar, väldigt kul att höra då jag har fått upp ögonen för corgin också. Lite för korta ben för att inte vara en tax enligt gubben ;) men den verkar vara ungefär sådan hund vi söker. Jag kan inte googla mig fram något speciellt om rasen (dåligt alltså, i stil med att jag kunde läsa rätt ofta om ACD att den kan vara skarp).

#25 tack det var intressant att höra. Rottis har jag själv en del erfarenhet av och kan väl ändå tycka att den passar utmärkt som gårdshund men man får leta länge och lägga ned arbete. Det är dock inget för tjejerna att träna agility med ;)

Som det är nu så är det sällan, för att inte säga aldrig, som flickorna är "ute och går" med vår hund och säkerligen kommande hund. Men nästa hund kommer det bli lite mer träning inne i samhället med redan från början och flickorna får vara med på valpkurs och förhoppningsvis lära sig om hund- och människomöten osv…

Ärligt talat är det ju inte så roligt att "träna för morsan" längre. Dom rider även lektion varannan vecka för instruktör på våra ponnyer. Hemma är jag med men det enda jag säger är mest "kom ihåg vad XX sa att du ska tänka på vid anridning mot hindret" tex.

;)

lillvilda
2

ah jag förstår helt vad du menar min 10 åriga flicka brukade rida för mig men nu har vi fått låta henne gå för instruktör istället för det lyssnas inte lika bra på mamma längre 😉. 

Jag tycker att det är jätte bra att du tycker dom ska gå kurser. Det är aldrig fel anser jag.

Jag förstår att du tittar på vallhundar det finns fina fördelar med vallhundarna för att de fungerar bättre med gårdens alla djur, stora som små (är iallafall min erfarenhet). Min hundar kan vara inne och springa hos hönsen utan att bita dom. Vi har haft jack russel innan vi skaffade dom vi har nu. Han var en bra gårds-och hästhund men hade lite snabbare till att jaga och bita smådjur.

Jag förstår att tjejerna inte kommer lattja runt själv med framtida hund men jag tror det skulle kännas roliga för dom om de har full kontroll över hunden. En rottis kan ju sluta mellan 40 - 50 kg och det är rätt mycket hund. Jag vet ju hur stor min tik på 30+ känns. Mina 3 barn kan ofta uttrycka att de saknar tiden då vi hade jack russel för de kände att den mer var i deras storlek, lättare för dom att hålla i osv. 

Ska du kolla på en agilityhund så kan jag säga att min 30kg hund redan känns för tung och lite långsam även om hon far fram som en kanonkula och kan upplevas snabb. Min lilla hund vänder snabbare och det går inte komma ifrån att hon är ett bättre agilityämne. 

Min bror som tävlar inom agility och hade en super bra aussie har just varit inne på Corgi som framtida hund.

http://animal.discovery.com/tv-shows/dogs-101/videos/cardigan-welsh-corgi.htm

inte säkraste källan men kul att se en video ibland :-D

lillvilda
0

ja just ja tänkt säga att corgi kommer i 2 varianter men det här är den jag gillar bäst. Kanske eftersom jag är svag för merle.

lillvilda
0
Cahira
3

#27 Nackdelen är att dom fäller rätt så kopiöst men det gör ju tex cattledog med och andra raser med liknande pälstyp. en annan nackdel är ju att dom KAN få för sig att valla och nafsa då dom är "heelers". 

Om döttrarna gillar just blue merle så finns cardigan i merle. :) Men min rekommendation är att leta en bästa vän efter egenskaper, inte utseende. :) 

Corgis är förvånandsvärt snabba trots de korta benen. :) De flexar ryggen som en greyhound och använder hela ryggmusklerna för att trycka ifrån och sägs kunna vända på en femöring. 

Så ser man förbi kombinationen av schäferöron och "taxben" så har man en fantastiskt rolig hund. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

LinDajSon
2

Jag träffade en corgi för några veckor sedan. Jättesöt! De testade den på får för första gången, himla trevlig hund både i och utanför fårhagen. Den har en bror som tydligen komit en bit i vallningen så det kan tydligen finnas sådana anlag kvar om man har tur. Angående hastigheten så lekte min valp med den här corgihanen och jodå, han pinnade på rätt bra och vände snabbt som tusan.

HystrixEpic
0

Jag skulle faktiskt kunna rekommendera aussien, men med rätt linjer. De kan vara ganska vaktiga och tuffa men de jag träffat har varit helt underbara.  Jag har umgåtts med några stycken aussie de senaste åren och jag ahr verkligen börjat gilla rasen. De älskar att arbeta, är glada hundar som är lätta att träna.
Kelpie och A. Cattle dog har jag inte träffat så kan ej säga så mycket om dem mer än vad man kan läsa sig till.
Men då tror jag kanske att Kelpie lämpar sig bättre än en Cattledog.

Lycka till med hundsöket!
Tips är att åka till olika uppfödare och träffa de olika raserna ni är intreserade av och se själva vad ni tror passar er bäst! :)

Alex
6

Corgin låter ju som att den kan passa, men jag vill även tipsa om den isländska fårhunden. Gårdshund mot vall, om man säger så, fantastiskt trevliga hundar som håller koll på det som händer runtom och vill vara med överallt och hänger med på det man hittar på. 🙂 Är ju dessutom lite högre i mankhöjd än corgis, om ni nu föredrar det. Mest ett tips för att ha nåt mer att titta på.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

vallhund
1

#34 Bra förslag!

Grodan
0

Jag har inte läst så många inlägg. Jag tycker det låter som om ni är intresserad av en ganska allroundhund. Jag är inte superbra på rasers framavlade egenskaper och hur de idag faktiskt också har sådana egenskaper, men jag tänker lite på Schäfer/Herdehund… från brukslinjer dvs…

Vet inte varför. Bara en känsla.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

VildaVittra
0

#3 "Japp, bc och wk är de enda raserna som faktiskt vallar i verkligheten."

Det där är inte sant, de är möjligen de två FCI-erkända raserna som vallar aktivt, men långt ifrån de enda aktivt vallande raserna.

Som exempel den rasen jag själv planerar att skaffa den dag det är dags för min getflock, dvs Altdeutsche Hütehunde.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

vallhund
0

#36 Herdehund som Pyreneisk Mastiff eller Sarplaninac?

vallhund
1

#37 WK eller Australian Stock dog som den heter officiellt är inte en ras som är godkänd av FCI.

Sverige är ett av få länder vars kennelklubb registrerar vallande BCs, i resten av världen reggas de i ISDS .

Det finns gott om vallande raser runt om i världen, men de är väldigt lokala. Altdeutsche Hütehunde är inte en ras vad jag kan läsa mig till.

Lycka till med att valla getter.

VildaVittra
0

#39 Jo, de är raser, namnet är bara ett samlingsnamn av de olika inriktningarna. Ras är ett stam med gemensamt ursprung, inte att djuren har en stamtavla eller homogena utseendemässigt.

Ja, jag vet att det kommer bli svårt, därför vill jag ha en hund med lika mycket jävlar anamma som getterna. 😎 De är ju mer som en blandning mellan en skarp schäfer och bc (finns många som används i IPO).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Aremea]
0

Jag vallade nyligen in tre vuxna bockar med min då inte ens 2 år gamla BC. I ett övervuxet snår med usel sikt, massa klätterstenar och liggande timmer.

En bra BC vallar det du ber den om.

VildaVittra
0

#41 Vem skriver du till? Om det är till mig så nej, BC är inte vad jag söker, har haft en så vet hur de är.

[Aremea]
2

# 24  Mitt inlägg är, precis som den uteblivna taggen antyder, ett allmänt tillägg till diskussionen. Och nej, jag håller verkligen inte med om att det finns "massor av vallande raser". Jag tror att vi har väldigt olika syn på vad som är vallning.

VildaVittra
0

#43 Har du ens sett en altdeutsche eller vallning i Afrika? Misstänker snarare att det är där skon klämmer.

Du hade redan svarat allmänt till diskussionen tidigare, därav förvirringen.

[Aremea]
2

# 44 Så du menar på fullt allvar att det är logiskt att säga till en svensk djurägare att "importera gärna en afrikansk vallhund, de vallar jättebra i afrika!"? Eller vad är din poäng? 

Att det finns lokala hundtyper som jobbar med djurhantering inom olika specialiserade områden överallt i världen är det ingen som ifrågasätter. Däremot tror jag att man undviker en hel del missförstånd om man är tydlig med att en catahoula inte är en lämplig vallhund till en besättning om 25 tama roslagsfår, att ex vis köpa en en västgötaspets till vallning är ett ungefär lika säkert beslut som att köpa foppatofflor som löparskor. 

ALLA hundar kan tränas till att driva djur. Men det är inte vallning.

VildaVittra
2

#45 Jag föreslår att du läser påståendet jag svarade på. Ingenstans har jag heller föreslagit utomeuropeisk import, utan svarade som sagt på felaktigheter. 

Återigen tycker jag du ska ta reda på fakta om en ras du inte vet något om innan du påstår att de inte vallar.