Vallhundar iFokus

Vallhundar

Etikettövrigt
Läst 1262 ggr
zoolatri
2013-11-07 16:47
0

Planer...

Jag har börjat drömma om en bc igen:) Nästa år genomför vi ett generationsskifte då jag och maken tar över min föräldragård. Under min uppväxt hade vi mjölkkor och bc:s som vallade dessa. Mina föräldrar har tävlat en del vallning med sina hundar och jag har alltid älskat bc som ras men har aldrig känt att jag kunnat tillfredsställa deras behov. Nu är jag sugen på att skaffa en flock får för självhushållning och då skulle jag ju kunna sysselsätta en bc dessutom :) Har ni vallhundsägare egna får? Vilka fårraser är egentligen att föredra om en vill ha både trevliga djur och kött? Hur få djur kan en husföretag att tjäna på att sälja lamm till slakterier, någon som vet? Och kan en ha en liten grupp får på tio djur att valla eller blir hunden och fåren så inkörda med varandra att det till slut inte blir någon utmaning för hunden? Jag menar, behöver en byta får ibland eller valla med en större flock får för att hunden ska få utlopp för sina vallinstinkter? Jag har själv vallat en del, men inte alls på någon hög nivå, och aldrig får:)

zoolatri
2013-11-11 09:50
0

Någon som känner för att dela med sig av tankar och erfarenheter? :)

[Aremea]
2013-11-20 19:34
2

Har ni vallhundsägare egna får? 

Ja, fast inte för hundträning utan för betesvård. Jobbar på andras besättningar i första hand

Vilka fårraser är egentligen att föredra om en vill ha både trevliga djur och kött? 

Jag skulle satsa på tackor som är 50/50 päls/dorset, och så lägga på ren texel på det. Blir trevliga, snygga djur med sund kropp och bra slaktkroppar. De jag träffat har varit mycket trevliga och ärliga att valla på. Dorset ger dessutom brunst året om, så man kan planera lammningen.

Hur få djur kan en husföretag att tjäna på att sälja lamm till slakterier, någon som vet? 

Beror helt på vad du har för omkostnader för djuren. Eget grovfoder eller inköp? Bra staket och gott om bete eller stor investering i både byggnader och mark/Staket? Jag tror knappt att fåren försörjer sig själva om du får färre än 40 lamm/år. 

Och kan en ha en liten grupp får på tio djur att valla eller blir hunden och fåren så inkörda med varandra att det till slut inte blir någon utmaning för hunden? 

Beroende på hur du tränar så blir djuren söndervallade på några månader. De behöver vila regelbundet för att inte tröttna på träningsvallning, och kör man bara oerfarna hundar lär sig fåren fort hur de ska komma undan och ställa till det i träningen. 

Jag menar, behöver en byta får ibland eller valla med en större flock får för att hunden ska få utlopp för sina vallinstinkter? 

För hundens skull går det bra med samma grupp, men för hundens utbildning krävs det att man möter flera olika typer av får, jobbar på främmande marker och i främmande besättningar osv. Det är enorm skillnad på får och får!

zoolatri
2013-11-24 11:02
0

#2 Tack för all information! Jag är som sagt bara van vid nötvallare på gårdar med ganska mycket djur och egen rekrytering så där har hundarna fått nya utmaningar hela tiden:) Att ha en egen liten flock får känns inte riktigt tillräckligt att jobba med nu… Mycket att tänka på! :)