Frågor till dig med vallhund!
Hej! Nu är det så att jag har massor av funderingar! Jag har en dröm om får och vallhund/ar.
Är det någon här som äger får och vallar med dem?
Har ni andra jobb?
Var har ni hunden/hundarna när ni jobbar?
Om ni inte har det, hur ser er försörjning ut?
Jag blir inte klok på mina framtidsplaner med får och fårhund. 🤔
Det ska finnas så mycket pengar och så mycket tid! För jag vill inte ha hunden hemma hela dagen medans jag jobbar och promenera lite vid lunch (om jag har tur att ha ett jobb nära mitt hem). Kan man tjäna pengar på att valla får eller hur gör man? Om man har ett heltidsarbete, ska hunden va på hunddagis då eller hur i hela världen gör ni? 😃 Hur hinner man med att ha hund (som behöver riklig aktivering) och familj samtidigt som man måste tjäna pengar?
Du behöver inte svara på alla frågor, svara på dem du kan och vill! Inget svar är för litet och inget är för stort! Jag vill bara veta aaalllt
TACK kära vänner för svar
Jag lever på får och vallning. Men inte på egna får, än så länge. Jag är fårklippare (har med hundarna på jobbet) och hjälper till med fårskötsel och förflyttningar på olika fårbesättningar runt om i trakten.
Om hunden får jobba några minuter om dagen med fåren (under installningsperioden är det ju inte så mycket mer jobb än att hålla undan från foderborden osv) så brukar de hålla sig nöjda med bara promenader och lite pyssel. Jag har idag tre hundar i full arbetsform och dem kör jag slut på när jag både jobbar och tränar. Vallning tar på hjärnan på dem som inget annat!
För att ha ekonomi i en fårdrift så behöver man ha ganska många djur, och har då inte tid med ett annat jobb vid sidan av.
När jag hade får o BCs så hade jag även mjölkkor + skog + att jag vickade på olika ställen ibland inom vård o skola.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag jobbar med annat (undersköterska) och har fåren lite vid sidan av. Har precis gjort av med flera får och har nu bara en liten flock kvar som jag inte ska ha lamm efter. Har insett att jobb, två barn samt lamning blev lite tungt. Kommer nog alltid att ha får eftersom vi behöver få betat samt att jag älskar dessa djur.
India hjälper till med fåren där det behövs och sedan tränar vi mycket tävlingslydnad också. Tycker att det fungerar bra för oss och att India har ett bra liv :-)
#1 Jaha, spännande! Men hur menar du att du lever på får och vallning om det ej är dina egna får? :)
Hur blir man fårklippare? Utbildning eller? Det låter jätteintressant och roligt.
Jag förstår att man behöver rätt många djur för att leva på det och det hade ja inte tänkt mig riktigt. Vill ha en flock på högst 8-10 får. Främst för vallning, sällskap och sen eventuellelt för ull och kött om de blir aktuellt.
Du hjälper också till med fårskötsel och förflyttningar, är det någonting du får betalt för eller?
Tack för ditt svar!
Jag försörjer mig genom att arbeta med får och vallhundar, på olika besättningar. Alltså tar betalt för att göra arbeten på gården. Nästan som en avbytare.
En grupp om 8-10 djur kan du knappt ens få att gå runt, möjligen att de kan dra in till sitt eget foder om slaktdjuren har fina skinn. Det är också en alldeles för liten besättning för att vara nått att träna hund på, de blir snabbt "söndervallade" om man har så få.
De besättningar som jag vet går plus, gör det på lammproduktion eller ackordbete (åt kommuner). Ingen är på under 200 tackor plus rekrytering. För att få ekonomi i lammproduktion får man ligga i drygt det dubbla och uppåt, alltså över 400 producerande tackor.
Fårklippare blir man genom att gå lärling. Det är ett väldigt tungt men trevligt jobb!
Vill man ägna sig åt hobbyn vallhundar + får att valla så får man skaffa sig en utbildning man kan leva på o som förhoppningsvis kan integreras med det tänkta företaget, t ex Agronom, Veterinär, erbjuda kurser i vallning o fårklippning, eller problemhundskonsultation, hund spa, inackorderingar för semesterfirare o/e ta emot unghundar o träna dem till att klara VP.
Man kan oxå ha köttkor, trevliga att valla o ger bättre utdelning vad gäller slaktvikt. Det mesta bygger på att man har tillräckligt med mark o erforderliga stallar.
Kanske var otydlig men jag har ej tänkt mig en försörjning på får :) Vore såklart bäst om det kunde gå runt så att man ej gick minus men det är ändå inget krav.
Främst för vallning och sällskap. Sen kött och ull för att det är slöseri att bara försaka.
Vad menar du med att de blir "söndervallade"? Hur "länge" kan man valla på dem utan att de blir de? Det lät väldigt tråkigt. Ja trodde det skulle räcka med så få! Tänkte de kommer ju nya nästkommande år så de blir ju nytt och inte bara gammalt.
Hur många skulle du rekommendera för att ha en bra flock att valla på? :)
Hur länge har du jobbat som fårklippare? :)
Tack för dina svar!:)
Agronom, va spännande! Googlade direkt och det kanske skulle vara något för mig! Men har dock inte riktigt förstått vad ens arbetsuppgifter är. Förstår att det finns olika "inriktningar" på agronom. Den aktuella är väl isf husdjursagronom. Man ska se till att lantbrukets djur mår bra osv. Men vadå, som en miljöinspektör eller what? De är ju ett annat yrke lixom.
Måste dock plugga upp en del ämnen iom att jag bara gått till matte B och behörigheten är till matte D. Jaja, har jag ett mål så går de ju såklart.
Men som sagt, va GÖR en agronom. Vet du det?
.. Eller så söker jag mer info imorgon.
Visste ej att man kunde valla kor :) Är det mycket annorlunda gentemot får?
Tack för ditt svar! :)
Yrkesinfo får du söka på annat håll, jag bara tipsar. Etologi & djurskydd är en annan intressant utbildning, kolla SLU.
Visst kan man ta tillvara ull, men det brukar gå back, rent inkomstmässigt i förhållande till arbetsinsatsen. Du kan kolla lite trådar på http://hallbarlivsstil.ifokus.se/
Ja nötvallning är annorlunda, till att börja med så är de mycket större o flockar sig inte lika lätt, dessutom är det skillnad på mjölk o köttkor.
mvh