Hur började det?
Hur kom ni in på det här med vallning? Vad var det som gjorde att ni valde den rasen ni har och hur började det helt enkelt? :)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Det började med Turbo. Den där tricktränade oreggade BCn som var på TV på nittiotalet. Ungefär då började jag, vid knappt 10 års ålder, fantisera om en egen border collie.
Som tur var dröjde det till 2006 innan jag skaffade hund, efter att jag separerat från min dåvarande sambo och bestämde mig för att hitta en omplaceringshund att dela min tid med. Träningsintresserad som jag var så ville jag ha en vuxen hund (rädd för att förstöra en valp), och helst en BC. Det tog inte många dagar innan jag hittade Sam (bilden) på blocket, och åkte till Dalsland för att hämta honom. Sam var då sju år gammal, rädd för det mesta och lätt mentalt störd av att ha suttit i bur i många år, så nån vallning var det aldrig tal om.
När Sam sen började bli till åren insåg jag att det var valp som var aktuellt nästa hundköp, för att slippa laga en massa problem som andra byggt upp. Och visst ville jag ha en BC. Förstod snabbt att man var tvungen att valla med hunden för att få köpa från en seriös uppfödare, så tog kontakt med en granne som hade får och vallhundar. Fick löfte om att kunna träna där, och köpte sen valpen Boss. Detta var hösten 2009.
Jag hängde allt mer på grannens fårgård, men Boss vägrade intressera sig för fåren. Därför övertog jag våren 2010 en hund från fårägarna, tiken Ida, då dryga året gammal och redo att grundtränas. Och jag blev kvar på fårgården, som lärling och dräng. Åkte på kurser med dem, pratade hund och tränade hund. Här nånstans blev jag fast i vallningen. Att samarbeta med sin hund runt det absolut bästa den vet, och dessutom göra stor praktiskt nytta och kunna jobba med djur var en ren dröm. De två hundarna räckte knappt till för att täcka upp mitt träningssug, så att när gårdens egen arbetstik födde en kull 2011 var det självklart för mig att köpa en valp. Och på den vägen är det…!
För min del har det väl knappt börjat på riktigt än. Och jag skaffade inte Zuki enbart för vallningens skull, utan min plan var att testa på lite av varje och se vad vi fastnade för :) Än sålänge är vi både rätt gröna inom vallningen, men tyckte det är otroligt intressant och det ska bli kul att lära sig mer! :)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Jag skaffade mina första BCs på 80 talet för hjälp med hantering av mjölkkor o får.
När det blev dags för föryngring o jag inte längre behövde hund för djurhantering så bytte jag ras till Berger des Pyrénées à face rase. Det tog mig fyra år o en liten BC tik som var rädd för får. Leon fyller snart 6 år, så det har gått en tid.
#1 Turbo var reggad vad jag minns, eftersom han var en reggad import, däremot kunde han inte få registrerad avkomma, eftersom han inte klarat LP. Han parades med en lika oduglig tik som åkte till UK för att därifrån importeras till Sverige, avkomman reggades eftersom det var en livmoderimport. Det kryphålet täpptes till som en följd.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.