Vallhundar iFokus

Vallhundar

Etikettrasfrågor
Läst 1265 ggr
[Camia7]
0

Collie?

Hej jag är intresserad av Collie, du som har en får gärna berätta hur dom är och vad dom kräver varje dag :)

Tack på förhand:)

alex.dog94
0

Hej jag har en långhårig collie hane på 6 år. Jättesnäll o mysig med en skarp hjärna alltid focuserad o älskar o jobba. Vi brukar hoppa hinder i skogen spela fotboll o träna trix mm. För mig är collies en av de mest underbara hundarna dom e så snälla o smarta o så roligt dom lär sög fort. Dock är det vanligt att dom blir nervösa o stressiga som län leda till att dom skapar problem så va noga med uppfödare o se till att hunden får lugn o ro, dom trivs inte alls i stressiga o röriga miljöer. Pälsen är det såklart rätt mycket borstning jag borstar Tyson ca 3 gånger i veckan o då håller sig pälsen fin o de hinner inte bli massa tovor o tack vare det tar de inte så många minuter o borsta per gång. Balsam är räddaren när dom badas. Hmm vad mer.. jo de kan bli jobbigt när de e för varmt på sommaren iaf för min så jag brukar använda kyltäcke på han. Dom är ganska känsliga i magen så va noga med foder. O min är kastrerad vilket gör att han får mycket mer päls plus fäller inte lika mycket därför blir de extra mycket pälsjobb för mig.