Vallhundar iFokus

Vallhundar

Etikettatt-börja-valla
Läst 2919 ggr
Sugar Mist
0

Valla med Aussie.

Hej!
Jag är lite nyfiken på just vallning och är smått intresserad av att gå en vallkurs med min aussie(Ska först ta reda på om det var just vall i honom eller om jag blandar ihop) och är lite nyfiken på hur det går till.

Hitills har jag märkt att han avksyr nötkreatur- de är läskiga och farliga och ska skällas ut om de kommer för nära. Får är dock intressant, kan dock vara för att han växte upp bland de. 
I lek med större hundar kan han lägga sig ner, "eya" de och börja krypa mot de och försöka fösa de mot mig. 

Men hur går det till egentligen, på en vallkurs t.e.x.?

Edit: Han verkar ha vall i sig, farfar är WTCH, vallchampion på kor/får/anka, faster tävlar mycket inom vall och moster jobbar med får.

-

Jetaime
0

Jag gick en introduktions-/nybörjar-kurs med Zuki i våras, och nu till hösten ska vi iväg på en hel vallningshelg på samma ställe.

Det började först med teori och lite bakgrund osv.

Sen använde vi oss av en mindre inhägnad (har för mig att man kallar den för en 25:a? för att den är ca 25x25m, fast behöver inte vara exakt dom måtten, men kan ha fel) men tre får.

Instruktören hade själv haft aussies och vallat med dom och var därför mer insatt i hur dom fungerar som vallare.

Zuki tyckte att fåren var lite läskiga och visste inte alls riktigt vad det var hon skulle göra och blev rättså osäker. Det var dessutom väldigt svårt som förare, för jag var också helt ny inom detta och det var mycket att ta i och svårt att veta vad man själv skulle göra. Men riktigt kul var det!

Ska bli spännande att se hur hon utvecklats till nästa gång, särskilt nu när hon är lite äldre också. Sist var hon bara 9 månader :)