Vallhundar iFokus

Vallhundar

Etikettrasfrågor
Läst 1199 ggr
EbbaMunther
0

Ang. Vallning

Hej, jag har en blandras kille som jag gärna skulle vilja börja valla med , men han är ju som sakt en blandis. Hans mamma är hälften husky och hälften broder collie och pappan är en renrasig aussie. Skulle man kunna valla med honom eller måste det vara en ren vallhund ? / Ebba

http://bunnyjump.blogg.se

vallhund
0

Du kan nog skippa alla tankar på vallning. Väldigt få Aussies i Sverige duger till vallning, med Husky med i hunden blir det nog mest jakt av det hela.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Aremea]
1

Hej Ebba! 

Tyvärr har Vallhund rätt, det är väldigt liten chans att din hund har de anlag som behövs för att kunna valla får på ett för fåren bra sätt. 

Vallning är en typ av modifierat jaktbeteende, så så fort man korsar in hundar med jakt (som husky) eller avlar på hundar med dåliga vallanlag (de flesta BC som används till blandrasavel är helt oanvändbara som vallhundar) så riskerar man att avkomman bara vill jaga, om den ens är intresserad av fåren. Att sen korsa två vallhundstyper med helt olika arbetssätt (BC och aussie jobbar heeeelt olika, även de aussies som faktiskt vallar) innebär att resultatet kan bli helt ohanterbart. 

Om du är intresserad av vallning så tycker jag att du ska ta kontakt med din lokalklubb i SVaK, och berätta att du ännu inte har någon vallhund, men att du vill se vad det handlar om och lära dig lite själv. Att lära sig fårens beteende och behov är en jättebra grundkunskap inför den första vallhunden, och ger dig stort försprång gentemot de som aldrig har sett ett får innan. Dessutom får du chansen att se olika border collies jobba, och göra dig en bild av vilken typ av hund du vill ha i framtiden!

När jag började med vallning hade jag en hane som inte gick att valla med, och en valp som inte alls tände på fåren första året. Jag satt som åskådare på kurser, pratade med folk och lärde mig hantera får genom att hjälpa en lokal fårbonde. På så vis var det mycket lättare att välja ut nästa valp, och genomföra hans utbildning. Dessutom lärde jag känna massor av folk!