Vallhundar iFokus

Vallhundar

Etikettatt-börja-valla
Läst 4446 ggr
thilda-
1

Lära mig valla

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej! :)

Jag äger en Cimarron Uruguayo en liten hane på 8½månad.
Vart ska man vända sig om man vill börja valla? Vad bör hunden kunna innan den släpps i en får/ko hage? kan nån förklara hur det går till? :) Har tänkt att köpa djur nästa sommar som jag kan valla med sen men jag vill kunna gå kurser m.m sånt först så både jag och hunden lär oss först så jag inte gör fel ect

Min hund är till höger på bild

[Aremea]
6

Jag kan inget om din ras, men lite googlande ger att det främst är en herdehund, inte en vallhund. Det är viss skillnad.

Det är ganska liten chans att du kan hitta någon i sverige som är villig att upplåta djur till träning, och än mindre att få plats som deltagande ekipage på någon vallningskurs. 

Hur kommer det sig att du vill använda din hund till vallning? Har du ett praktiskt behov av vallhund så rekommenderar jag att du vänder dig till SVaK och köper en hund som är avlad för ändamålet.

thilda-
0

Han behöver mycket stimulans för att må bra och sen så aktiverar dom även hans föräldrar genom vallning, så Why not :) och sen så visar han intresse för djuren. Han har fått träffa får En gång och sen så har jag en häst som han försöker valla ibland

[Aremea]
12

Vallning särskiljer sig från andra grenar genom att vi använder oss av ytterligare ett djurslag. Flyktdjur som, hur man än vänder på det, knappast har valt att vara med. Flyktdur som blir stressade av hundens närvaro. Av det enkla skälet är jag starkt emot att använda vallning som aktivering. Vallning är inte en hundsport, det är djurhantering och bör alltid utföras med vallningsdjurens bästa i fokus. Därför anser jag att man ska använda sig av hundar med stor djurkänsla, hundar som uteslutande avlas på sina vallningsegenskaper, för att minimera fårens stress. De allra flesta hundar visar någon typ av intresse för djur i rörelse. Det betyder inte att de vallar eller ens att de har den nödvändiga instinkten.

vallhund
6

Du kan ju kolla med närmaste lokalklubb men hoppas inte för mycket. Det kan vara svårt att komma med på kurs även om man har en BC, om man inte behöver hunden för sin djurhantering.

För att få ut något av kurser så behöver man ha tillgång till nöt/får att träna med mellan kurstillfällena. dessa djur måste vara väl invallade. Bönder är sällan bekväma med att upplåta sitt levebröd för att andras hundar behöver aktiveras.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Ratlings
1

Jag hade turen att träffa en man som tränar och tävlar på elitnivå med sina hundar och vallar. Jag pratade lite med honom och han sa att det viktigaste är att ha ett säkert stopp på hunden - den måste alltså lägga sig ner så snabbt du ber den att göra det. Det tränar vi på nu ;)

// Lise
When nothing goes right, go left!

[Aremea]
4

Tänk på att det stoppet ska fungera klockrent även vid extrem störning - alltså mitt under pågående jakt. 

Och jag är fortfarande av åsikten att vallningsdjuren inte ska stressas i onödan, dvs man ska inte hålla på med hundar som inte har väldigt goda förutsättningar att bli bra.

[Aremea]
8

Din ras som "vallar": http://www.youtube.com/watch?v=dNj9taeBzzM

BC som gör motsvarande jobb: http://www.youtube.com/watch?v=66mli8Xg7SM

http://www.youtube.com/watch?v=Wm8CjB0GJGk

Varför i all världen skulle man vilja släppa in den första till sin boskap?!?

thilda-
1

Du tog ju så klart sämsta filmen som fanns med.. de går inte ens att jämnföra..

[Aremea]
1

Länka gärna till nån bättre, eftersom jag inte är spansktalande så är det inte så lätt att hitta.

[Aremea]
1

# 8 Du har inget att säga om mitt resonemang i övrigt?

Cahira
1

Tänkte dela med mig lite tankar ang flyktdjurens stress.

Jag hjälper en man som heter Mike efter hans fru gick bort och blev underbemannad och han har alltid ropat på korna då de ska förflyttas. (Han har ett lockrop han använder och korna svarar och kommer direkt för de vet att det är dags för nytt gräs. De äldre korna leder alltid de yngre korna så de lär sig jättefort vad som gäller.) Då hans pekingese somnade in blev det ett stort tomrum och vi bestämde oss för att skaffa ny hund som jag skulle kunna träna och ev tävla med. Det blev en bc/corgi från en rescuegrupp för han kändes som han kunde bli en bra freestylehund. 

På vägen hem körde vi på en hjort och då vi kom hem var han så skärrad både från att flytta igen (hem - fosterhem - oss, på två veckor) och vår stress samt dunsen i bilen som blev alldeles tillknycklad. Så han rymde mitt i vintern och var ute i tre dagar i vinterkylan. 

Tredje dagen märkte vi att han var på hemmaplan eftersom korna sprang vilket är ytterst ovanligt vintertid, speciellt eftersom de brukar tillsammans jaga bort främmande hundar. Hunden var ett år och tyckte såklart djuren var skitkul att jaga. 

Vi lyckades med hamburgare fånga in honom i inhägnaden. Han höll sig minst 2 meter ifrån folk och gick inte att koppla, kalla in, locka in eller liknande. 

Hursomhelst, denna stress som korna fick den dagen orsakade en otroligt stor förändring hos djuren. Mike som alltid varit en av flocken blev attackerad av korna som blev otroligt aggressiva och beskyddande då kalvarna kom. Ett problem han inte haft sen han startade hjorden på 70talet. 

Min poäng är att djuren påverkas mer än man tror. Även stora köttkossor som är lite mer stresståliga än vad tex får är. 

Med massa arbete så kan jag nu ta med hunden lös och ha honom sittande stilla med mig på lagom avstånd från korna och korna blir inte stressade av hans distansnärvaro. Men det kommer kräva oerhört mycket och jag kommer tänka både en och tio gånger innan jag låter honom jobba med korna igen just för att det blir sån långtidspåverkan. 

Mitt hopp är väl att han så småningom ska ha sån självbehärskning att han kan hjälpa till om tex tjurarna rymmer för de är ett helsicke att få tillbaka dit de ska, men hur det blir med den saken återstår att se.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

vallhund
0

Köttraser o tjurgrupper är extremt svåra att valla om de inte vants med hundar sedan de var små o är väl invallade. Skaderisken är väldigt stor för hunden.

Oinvallade tjurar som hanteras av BCs har Aremea postat en film om tidigare här (hon kan säkert hitta den själv när hon loggar in igen), det är ingen djurhantering som skulle accepteras av svenska djurskyddsmyndigheter.

Amkor är extremt svåra att valla, det krävs en hund med rejält tryck samtidigt som den måste vara väldigt mjuk o läsa av rätt avstånd till djuren.

Även väl invallade kor med kalv eller nykalvade kvigor är svåra att valla, det krävs samma egenskaper som ovan beskrivits. Jag har bara haft en sådan hund. Komammorna  anfaller hunden.

Alla fårraser är inte nervösa o köttfår som väger över 100 kg är inte så lättvallade, sura ledartackor o vuxna baggar är inte att leka med.

Att kor anfaller Mike som du beskrivit har jag aldrig hört talas om.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Cahira
3

Jag vet inte varför de började anfalla, men de har aldrig gjort så förut. Ena mamman slungade iväg honom och han skadade axeln rätt rejält. Men jag känner mig rätt säker att det var för att de blev stressade av hunden och vi luktade som hunden eller nåt. Jag håller så gott avstånd jag kan för att inte vara ett hot. 

De är verkligen inte att leka med då modersvakten kommer igång! Men å andra sidan så kan inte coyotes ta några ungar eftersom hela flocken anfaller då de närmar sig. 

Min huvudpoäng iallafall, man får ha i åtanke att stressen kan påverka djuren oerhört och det är inte att "bara valla för att aktivera hunden" utan man får tänka på flyktdjuret med. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.